Fototips voor insecten

Voor tips en tops rondom fotografie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Fototips voor insecten

Bericht door Bart »

Voor goede determinatie is het veelal handig om bepaalde kenmerken van het soort goed vast te leggen.

Waar let je op bij het fotograferen van een bepaald insectensoort?
Sidney
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 apr 2021, 19:37

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Sidney »

Of het oog (of de ogen) scherp zijn. Mooie, zachte achtergrond zoeken. Diafragma op minimum F8 en eventueel werken met flitser om het (bewegende) insect toch te bevriezen ondanks de iets tragere sluitertijden.
Om puur te identificeren probeer ik steeds meerdere foto's te maken vanuit verschillende perspectieven (voorkant, zijkant(en), achterkant, bovenkant)
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2880
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Bert de Ruiter »

Waar ik op let en welke details van een insect ik vastleg hangt af van de belangrijkste kenmerken van een bepaalde insecten familie. In de loop der jaren leer je welke uiterlijke kenmerken van belang zijn. Soms een vleugel, dan weer een halsschild, maar soms ook de poten.

Hoe meer details in beeld, hoe groter de kans op een juiste determinatie.
Ben Valstar
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 apr 2021, 09:36

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Ben Valstar »

Bij een libelle probeer schuin van voren de foto te nemen.
Mbt tot de identificatie dan.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Bart »

Graag heb ik een soort er scherp op, vanuit meerdere invalshoeken. Het ligt aan het soort waar ik de focus op leg. Graag focus ik mij op de ogen of bepaalde kenmerken, niet zozeer voor determinatie, maar omdat ik het mooi vindt.
Als het vastleggen van een kenmerk nodig blijkt voor determinatie van een nieuw soort, is dat wel een stimulans voor me.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1101
Lid geworden op: 29 mar 2021, 18:26
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Paul »

Ik neem ze vanuit alle hoeken de ene keer met multiflits maar het liefst zoveel mogelijk zonder, als het mooi is voor de foto of voor de determinatie.
Daarnaast zoek ik ook altijd wel de juiste compositie uit, gebruik ik diverse beklichting en en F waardes.
Voor bijvoorbeeld bijen fotografeer ik vaak de kaken, sprieten, het vooraanzicht, de poten en andere sleutel kenmerken.
Helaas is dat niet altijd mogelijk maar wel het handigste, ik MOET altijd weten wat ik gefotografeerd heb ;-)
Aan het woord spec. heb ik een hekel ;-)

(daarom verzuip ik nog in veel determinatie mappen, maar ze lopen gelukkig ook wel leeg)
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Fototips voor insecten

Bericht door MikoNumeroDuo »

"ik mot weten wat het is"... Haha, herkenbaar. Ook ik heb liever geen "sp"'s. Maar aan de andere kant wil ik ook niet teveel verstoren. Dus niet vangen/verdoven/doden om maat zekerheids-kenmerken te hebben. Dan liever een sp-tje.
Ook ik heb nog wel soorten met een vraagteken. Maar dan zie je soms ergens een foto van iemand anders voorbijkomen en denk je "hé....volgens mij had ik ook eens zoiets in ...... (omgeving/jaar)." Dan pak ik m'n foto erbij (ik heb gelukkig best wel een goed geheugen voor omgeving/jaar), vergelijk en kan er een naam op plakken. Of ik ben daardoor in de "soorthoek" beland en kan daarmee verder uitzoeken via het internet.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Bart »

Ja spec. liever niet, maar laat leven leven.
Gebruikersavatar
Danny VG
Superuser
Berichten: 921
Lid geworden op: 07 mar 2023, 16:13
Locatie: Lint, Prov. Antwerpen

Re: Fototips voor insecten

Bericht door Danny VG »

Spec. of niet?? vroeger wilde ik het zeker weten nu weet ik dat sommige niet gaan zonder microscoop en daar stop het verhaal voor mij. Dus liever leven met spec. dan stukken maken, maar wie toch de microscoop gebruik met kennis krijgt van mij ook geen zuur gezichtje.
Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten