Waarneming.nl

Voor alle aan te raden natuursites en lectuur mét korte toelichting
Ger van Ewijk
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 dec 2022, 23:53
Locatie: Oisterwijk

Re: Waarneming.nl

Bericht door Ger van Ewijk »

Bart schreef: 31 jul 2022, 17:48 Mag ik vragen wie er lid is naast mij en/of wie de app gebruikt van Waarneming.nl?

ObsIdentify gebruik ik veel voor eigen waarnemingen of die van anderen.
Ik gebruik het al jaren
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Waarneming.nl

Bericht door Brigitte »

ik gebruik Obsi, maar de app is voor paddenstoelen redelijk onbetrouwbaar. Alleen hele bekende paddo's die vaak ingevoerd zijn worden herkend. Ik gebruik het als richting wanneer ik het niet weet en zoek dan verder in gids en op internet. Alleen bijzondere vondsten plaats ik op Waarneming en dan alleen vondsten in mijn woonomgeving. Verder ben ik voorzichtig met bijzondere / zeldzame vondsten. Ik vind dat een moeilijke discussie, want het is leuk als anderen ze ook zien, maar het leidt tot ramptoerisme (ineens was een klein bos bij ons in de buurt vergeven van mensen met grote camera's op zoek naar een zeldzame vondst die ik, onervaren toen, geplaatst had). Ik ben meer van zelf zoeken en vinden dan dat ik op andermans vondsten af ga, maar er zijn ook mensen die Waarneming daarvoor afschuimen.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart »

Op zowel Waarneming als dit forum zijn er determinators die je beter kunnen helpen met het vinden van een naam of richting.
Daarnaast vind je via de Playstore op de telefoon goede apps voor het determineren van veel paddenstoelen.
De app van Waarneming is sterk gericht op insecten.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart »

Ger van Ewijk schreef: 30 dec 2022, 14:01 Ik gebruik het al jaren
Voor paddenstoelen of andere flora ook veel?
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2880
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bert de Ruiter »

Ik vind de automatische beeldherkenning op waarneming niet altijd even optimaal. Soms hele vreemde resultaten.

Laatst een Akkerslak die gepromoveerd werd tot Gladde slang, Adder of Ringslang en bij een Akkerhommel kreeg ik
als eerste opties een Pimpelmees of een Koolmees.
Verder heeft deze tool problemen met vogels tegen blauwe luchten. Krijg je soms ook de meest vreemde resultaten.

De tool wordt wel steeds beter, mede dankzij de input van vele mensen..
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart »

Bert de Ruiter schreef: 30 dec 2022, 16:57 Ik vind de automatische beeldherkenning op waarneming niet altijd even optimaal. Soms hele vreemde resultaten.

Laatst een Akkerslak die gepromoveerd werd tot Gladde slang, Adder of Ringslang en bij een Akkerhommel kreeg ik
als eerste opties een Pimpelmees of een Koolmees.
:lol:
De tool wordt wel steeds beter, mede dankzij de input van vele mensen..
Jazeker.
Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart H »

Ik heb in 2022 een 150 tal waarnemingen ingevoerd maar dan wel op waarnemingen.be
De automatische beeldherkenning moet men STEEDS gebruiken als richtlijn.
Bij twijfel altijd even googlen op hetgeen men voorspelde en zo kom je toch al aardig ver.
Ook wat betreft zeldzaamheid etc...
Neem bv de boskrekel.. wanneer ik deze ingeef dan lees ik 'zeldzaam' .... wij hebben deze in overvloed hier bij ons.
Plaats reactie

Terug naar “Websites en lectuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten