Fototips voor paddenstoelen

Voor tips en tops rondom fotografie
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15849
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Waar let je op bij het fotograferen van paddenstoelen?
Hannie
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 jun 2022, 08:20
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Hannie »

Bij het fotograferen van paddenstoelen is het van belang om de standplaats te weten. Dwz welke grondsoort, welke bomen er in de naaste omgeving staan. De geur, evt smaak spelen mee bij de indicatie van de soort. Foto's die macro genomen zijn zijn niet zo heel geschikt voor determinatie. Een overzicht van de hele paddenstoel is wel prettig. Verder spelen mee hoe de onderkant eruit ziet, plaatjes, stekels etc. Ook de steel is van belang en het liefst ook nog de aanhechting van de plaatjes aan de steel. Die is namelijk niet hetzelfde bij elke soort paddenstoel. Onderkant is soms lastig te fotograferen, toch is deze echt van belang bij het op naam brengen van de soort. Als er genoeg paddenstoelen staan kun je er gerust eentje uithalen (zie regels bij de NMV). Na het fotograferen van de details zet je de paddenstoel terug met de hoed naar de bodem gericht , zo kunnen gewoon de sporen verspreid worden. Onlangs hoorde ik op een lezing van de NMV dat elke lamel (plaatje) 16 miljoen sporen heeft. Voor wie dit plukken bezwaarlijk is, is het ook mogelijk de onderkant met een spiegeltje te fotografen. Het is dan echte lastiger om de details er goed op te krijgen. Het is echter wat ieder erbij wil.
Ik begrijp dat dit alles lastig klinkt. Maar wie echt in paddenstoelen geinteresseerd is zal zich dit na enige tijd eigen maken en dan merken dat hij/zij eerder een naam krijgt bij de foto na de determinatie
Succes
Hannie
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15849
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Bedankt, Hannie, dat is helder.
Je hebt vast ook van de term bokeh gehoord.
Belangrijk omdat je al snel gras, takjes, etc. rondom de paddenstoel hebt, die de aandacht afleiden van de paddenstoel zelf ofwel deze minder goed tot uiting laten komen. Dan heb ik het vooral over de kwaliteit van de foto, maar de 'ruis' kan determinatie ook lastiger maken.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3394
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door MikoNumeroDuo »

Klopt inderdaad. "Spelen" met je diafragma kan nuttig zijn, En gelukkig is dat bij paddo's prima mogelijk, die lopen of vliegen niet weg, bewegen ook niet tijdens het nemen van een foto :-)
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15849
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

MikoNumeroDuo schreef: 03 dec 2022, 13:20 Klopt inderdaad. "Spelen" met je diafragma kan nuttig zijn, En gelukkig is dat bij paddo's prima mogelijk, die lopen of vliegen niet weg, bewegen ook niet tijdens het nemen van een foto :-)
En als je paddo's ziet lopen of vliegen, heb je misschien een verkeerde opgepeuzeld.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3394
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door MikoNumeroDuo »

Haha, ja. Of aan een pad gelikt, dat heeft hetzelfde effect ;-)
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15849
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

:lol:
Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart H »

Ik zie regelmatig bij posts van paddenstoelen dat de kleuren te verzadigd zijn.
Dit geeft soms wel leuke plaatjes maar is echt niet bevorderlijk ter determinatie.
Een totaalplaatje kan ook al een grote hulp zijn indien de foto moet helpen ter determinatie waarbij ik hier denk aan de ondergrond, omgeving etc...
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15849
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Goede aanvulling, Bart.
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Fototips voor paddenstoelen: geen flitslicht

Bericht door Brigitte »

Nu ik een tijdje meedraai op deze website, valt het me op dat sommige paddenstoelen met flitslicht gefotografeerd worden. Nu bevinden ze zich vaak in donkere hoekjes, en zal het lastig zijn, maar veel liefhebbers op deze site hebben (denk ik), goede spiegelreflexcamera's waarmee je belichting / diafragma etc kunt instellen. En zelfs ik kan dat met mijn iPhone. Wat ik zonde vind is dat de kleuren van de paddenstoelen niet tot z'n recht komen door de overbelichting. En ik zie schaduwen, soms wordt de achtergrond heel donker, het hele plaatje is onnatuurlijk. En dat maakt ook determinatie lastiger. Daarom doe ik hier een oproep om geen flitslicht meer te gebruiken :D
Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten