De rode eekhoorn

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

De rode eekhoorn

Bericht door P. Kok-den Boer »

eekhoorn1.jpg
Hallo, ik ben een eekhoorn! Een knaagdier wat in de bossen woont. Vooral naaldbossen vind ik fijn. Daar vind ik smakelijk eten en kan ik heel fijn wonen. Ik woon vaak hoog in een holte van zo’n boom. Daar maak ik dan een mooi nestje waar ik mijn kleintjes kan grootbrengen. Als alles goed gaat, doe ik dat zelfs twee keer per jaar. Helemaal alleen. Nou ja, bijna dan. Ik ben een solist. Een alleenstaande moeder. Bewust welteverstaan. Want mannen? Die heb ik toch helemaal niet nodig. Vind je het leuk als ik iets meer over mezelf vertel?
eekhoorn2.jpg
☆knaagdier

Ik ben een knaagdier. Zoals bevers, konijnen, hamsters, muizen en ratten. Eigenlijk lijk ik daar misschien nog wel het meeste op. Een rat. We zijn ongeveer even groot, ik weeg gemiddeld 300 gram, maar ik heb een zacht pluizige staart en vacht waardoor de meeste mensen mij lief en aaibaar vinden. Terwijl de rat maar weinig vrienden telt. Ik heb dan een lief jasje aan, in de kern verschillen we maar weinig.
eekhoorn3.jpg
☆eetgewoontes

Net als een rat heb ik ook een erg uitgebreid menu. Wij zijn beide omnivoren. Alles eters betekend dat. Het liefst eet ik natuurlijk noten en zaden maar bloemknoppen en sommige paddenstoelen lust ik ook erg graag. En als ik heel eerlijk ben, zeg ik tegen een heerlijk eitje of zelfs een jong vogeltje ook geen nee. Maar het aller makkelijkst vind ik die bakjes met een beweegbaar dakje erop die her en der zijn opgehangen en regelmatig worden gevuld. Dat maakt het voor mij wel een stuk makkelijker hoor. Want eigenlijk is het maar tobben, al dat eten zoeken. Er is steeds minder te vinden. Dat heeft natuurlijk grote gevolgen want ik trek dan weg naar plekken waar wel meer eten te vinden is. En die paar eekhoorns van ons die achterblijven besluiten vaak om hun eerste leg maar over te slaan. Want er is niks verdrietiger dan je eigen jonkies te zien sterven.
eekhoorn4.jpg
eekhoorn4.jpg (12.22 KiB) 953 keer bekeken
☆Voortplanting met een alleenstaande moeder

Eigenlijk, als alles perfect zou zijn, dan zou ik twee keer per jaar een nestje krijgen met ongeveer drie jonkies per keer. Mijn eerste nest zou tussen maart en mei geboren worden en mijn tweede tussen juli en september. Elk jaar weer. Maar ik heb dus het verstand om naar aanleiding van de omstandigheden te kunnen beslissen om dat jaar maar één keer een nest te krijgen. Dat doe ik dan in de tweede periode. Want dan is er sowieso meer voedsel te vinden voor een eekhoorn zoals ik.

Als ik besluit het erop te wagen en ik laat me bevruchten door een mannetje, dan ben ik 38 dagen in verwachting voor mijn bevalling kan beginnen. Die tijd gebruik ik om mijn nest op orde te maken. Dat mannetje is dan allang weer vertrokken natuurlijk. Ik ben gewend om alles alleen te doen.

Als mijn baby’s geboren zijn, moeten ze ongeveer acht a negen weken moedermelk drinken en al die tijd in ons nest blijven. Daarna mogen ze met mij mee naar buiten en zal ik ze proberen alles te leren wat ik weet. Die periode duurt maar ongeveer 6 weken en dan zijn ze al onafhankelijk. Das een duur woord voor mij niet meer nodig hebben. Een jaar nadat ze geboren zijn, kunnen ze zelf al kindjes krijgen. Zo snel gaat dat. Dat moet ook wel want ik als eekhoorn heb maar een levensverwachting van maximaal zeven jaar. Verreweg de meeste eekhoorns overleven hun eerste jaar niet eens. Het leven heeft ook zoveel gevaren voor mij.

Een Belg heeft in 2021 het nieuws gehaald omdat hij een camera in mijn nest heeft gehangen en daar een bevalling vast heeft kunnen leggen. Klik op de link om het zelf te zien: https://youtu.be/LClAwC2OFZ0



☆Levensgevaren
eekhoorn7.jpg
Nu vertelde ik eerder dat ik soms babyvogeltjes eet, maar grote roofvogels eten juist weer graag eekhoorntjes. Of voeren me aan hun baby’s. Marters lusten mij ook graag en zijn ook erg goed in bomen klimmen. Ook al zitten mijn nesten minimaal zes meter hoog, een marter draait daar zijn poot niet voor om. Hij kan zo ineens mijn hele nest leegeten terwijl ik eten aan het zoeken ben.

Ook autowegen zijn levensgevaarlijk voor mij. Ik probeer dan altijd zo snel mogelijk over te steken maar ja, die auto’s zijn nog veel sneller dan ik ben dus jaarlijks worden er erg veel eekhoorns doodgereden.
eekhoorn9.jpg
Huisdieren zoals honden en katten zijn ook niet fijn. Daar waar de loslopende hond in het bos mij opjaagt en probeert te vangen, daar haalt de kat ook mijn nest leeg. En vaak niet eens omdat ze honger hebben maar die beesten vervelen zich gewoon en zien mijn baby’s als een speeltje.

En dan hebben we natuurlijk nog de bomenkap. Gelukkig zijn er wetten gemaakt om mij en mijn leefgebied te beschermen maar in praktijk blijkt dat die eigenlijk helemaal niet nageleefd worden. Er wordt niet aan gedacht of op gelet en als het misgaat krijgt ook niemand straf dus tja.
eekhoorn8.jpg
Als ik merk dat mijn nest wordt verstoord, zal ik proberen mijn jonkies te verplaatsen naar een ander nest maar meestal is het al gebeurd voor ik er erg in had. Regelmatig worden bomen met een nest vol jongen omgezaagd en wordt er dan later gezegd: “oh, sorry, niet gezien!” Dan valt er meestal nog maar weinig te redden.


☆ Opvang in Lunteren

Over redden gesproken, er is één iemand, één mens die wereldberoemd is onder ons eekhoorns en dat is mevrouw Brigitte van Bennekom. Ken je haar? Moet je horen:

Het gebeurde die keer toen ik een foutje maakte. Er was een hond. Een hoop herrie. En van de andere kant nog één. Ik schrok en raakte in paniek. Ik vloog de boom in maar het werd zwart voor mijn ogen. Ik hoorde ook nog een roofvogel geloof ik en ik dacht dat mijn einde gekomen was.

Toch werd ik weer wakker in een donker en warm holletje. Ik heb erg veel geslapen om mijn ellende niet te hoeven voelen. Ik kon niet goed zien door wie of wat maar ik werd op mijn wenken bediend. Ik voelde dat het goed en veilig was daar. In het begin zat ik alleen in het donker maar later met meerdere eekhoorns in een soort kooi buiten. Daar heb ik die voerbakjes met zo'n beweegbaar dakje ook voor het eerst gezien en geleerd hoe ze werkte.

Na wat leek een hele poos daar te hebben gezeten werden we met zijn allen ineens weer terug naar het bos gebracht en vrijgelaten. Het was heel ergens anders als waar ik eerst woonde maar overal om me heen zag ik van die bakjes met bewegelijke dakjes dus het leek me verstandig om daar in de buurt te blijven. Die bakjes worden steeds weer gevuld en dat scheelt me een hoop eten zoeken. Hierdoor ik meer tijd heb om voor mijn kleintjes te zorgen. Toen ik later een andere eekhoorn vertelde over wat er met mij gebeurd was, vertelde hij me over mevrouw Brigitte van Bennekom uit Lunteren. Zij is een levende legende onder ons eekhoorns. Niet alleen verzorgd en vertroeteld zij zieke en gewonde eekhoorns. Zij komt ook op andere manieren voor onze rechten op. Na alles aangehoord te hebben wisten wij het zeker. Ook ik had dankzij haar een 2e kans gekregen. "Bedankt mevrouw van Bennekom. Ik zal mijn kinderen over u vertellen voor ze slapen gaan. Over de goede zorgen in uw veilige haven. Dan kunnen ze onbevangen dromen. Van een 2e kans mocht het soms mis gaan."


Was getekend, uw (echt niet) aaibare knaagdier uit de naadbossen,

De rode eekhoorn

(Geschreven door Paula Kok - Den Boer )

p.s. mevr. Van Bennekom bestaat echt en is de enige, puur op eekhoorns gerichte opvang in Nederland. Zij doet dit zonder enige vorm van steun van de overheid. Sterker nog, de wetten die de eekhoorn zouden moeten beschermen, werken haar tegen en zorgen voor erg hoge, steeds weer terugkomende kosten (voor ontheffingen) bovenop de gebruikelijke kosten voor de zorg van die diertjes. Gelukkig heeft ze wat donateurs maar wat zou ik het leuk vinden als dat er door dit verhaal wat meer zouden kunnen worden.
Als iedereen die dit verhaal leest iets over zouden willen maken, al is het maar 1 euro, dan zal dat een prachtig kado zijn zowel voor haar als voor mij. Maar natuurlijk bovenal voor de eekhoorntjes! Je kunt rechtstreeks overmaken naar "Eekhoornopvang Neder-Veluwe, NL63RBRB0778020185 o.v.v. eekhoorn verhaaltje" of je kunt de qrcode scannen welke tussen de fotos staat en via daar met ideal een betaling via mijn rekening doen. De code is 34 dagen geldig, daarna zal ik het totaal opgehaalde (met een kleine bonus uit eigen zak) ook overmaken. Alvast bedankt voor je moeite!
Delen = ook lief!
eekhoorn010.jpg
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16208
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: De rode eekhoorn

Bericht door Bart »

Leuke blog zeg. 👌
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten