Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Albert
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2023, 20:57

Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door Albert »

Tijdens een wandeling op zaterdag 6 oktober omstreeks 14:00 uur in natuurgebied De Deelen, zagen mijn vrouw en ik voor ons een zwarte slang over het gras bewegen. Het was een eniszins mat zwarte slang van naar schatting circa 50 à 60 cm. Hij verdween vrij snel tussen de begroeïng, dus veel tijd om de slang te observeren hadden we helaas niet. Nu vermoeden we dat het om een zwarte adder gaat maar we zijn geen reptielendeskundige. Zou dit kunnen kloppen of is een andere soort waarschijnlijker en zo ja welke?
Lennart
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 jan 2022, 17:33

Re: Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door Lennart »

Er zijn wel melanistische vormen van Vipers berus die veel in het wild voorkomen. Maar ik denk dat een ringslang (Natrix helvetica) waarschijnlijker is.
David Broek
Determinator amfibieën en reptielen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2023, 22:12

Re: Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door David Broek »

Het lijkt mij inderdaad een ringslang, adder komt zover mij bekend niet voor in De Deelen. De omschrijving van een mat zwarte slang van 50-60 cm die snel verdween tussen de begroeiing past ook heel goed op de ringslang, en die komt wel daar voor.
Albert
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2023, 20:57

Re: Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door Albert »

Beste Lennart en David, hartelijk dank voor jullie reacties. Het was voor ons een bijzondere ervaring om een slang in De Deelen te zien. We hopen er eens eentje te kunnen fotograferen, dan is soortbepaling gemakkelijker. Nogmaals dank, erg attent van jullie👍. Vriendelijke groet, Albert Reitsema
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16241
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door Bart »

Beste Albert,

Fijn dat je geholpen bent.
Fotografeer je al natuur (in De Deelen)?
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3533
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Zwarte adder in natuurgebied De Deelen?

Bericht door MikoNumeroDuo »

60 cm is ook al best aan de maat voor een adder. Ringslang is inderdaad waarschijnlijker, zeker gezien de biotoop 🙂
Plaats reactie

Terug naar “Determinatievragen voor reptielen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten