Mijnen van de late eikenmineermot

Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Mijnen van de late eikenmineermot

Bericht door Bart »

De late eikenmineermot (Ectoedemia quinquella) is een dwergmineermot waarvan de rupsen mijnen in bladeren van zomereik en wintereik maken. Het mijntje is opvallend klein en sterk heen en weer gekronkeld binnen een klein oppervlak. Jonge rupsjes hebben opvallende zwarte plakjes over de ventrale zenuwstreng liggen, bij oudere rupsen zijn die niet meer te zien.

De mijnen van de late eikenmineermot zijn vooral te vinden in het al afgevallen, bruin gekleurde blad en minder in blad dat nog aan de boom hangt. Ze vallen goed op in het bruine blad, doordat ze omgeven zijn door een intens groene vlek, een zogenaamd ‘groen eiland’. Groene eilanden zijn een algemeen verschijnsel in verkleurend herfstblad. Ze worden in alle gevallen veroorzaakt door de aanwezigheid van een vreemd organisme, zoals rupsen van mineerders, gallen en schimmelaantastingen. Dat een mijn van een late eikenmineermot is, moet dus wel op basis van de vorm van de mijn en de rupsen bevestigd worden.

Zie voor meer de bron

Afbeelding

Zomereikblad met drie mijntjes; in twee mijntjes is een wat oudere rups te zien, terwijl de derde mijn al verlaten is (foto: Jan Scheffers)

Terug naar “Mijnen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten