Goedemiddag Mike,
Interressante tekst Mike, niet echt een positief verhaal, helaas. Maar je hebt zo wel een heel duidelijk beeld geschetst, bedankt!
Nieuwsbrief 13
-
- Algemene moderator
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Re: Nieuwsbrief 13
No problem. En ik noem een paar voorbeelden maar er zijn er nog wel meer te bedenken. Italiaanse kamsalamander versus onze inheemse salamander. Inheemse ringslang versus andere natrix-(onder)soorten. Halsbandparkieten die niet echt kruisen maar wel onze inheemse (bonte) spechten uit hun holen verdrijven. Grijze eekhoorn die hier nog niet echt een probleem is maar in Engeland grootschalig de daar (en ook hier) inheemse (rode) eekhoorn verdrijft... Het Aziatisch lieveheersbeestje dat in onze glastuinbouw is geïntroduceerd en nu by far de meest algemene soort in Nederland is... Alle Oost-Europese grondelsoorten die door menselijke activiteit (het aanleggen van het Rijn-Donaukanaal) óveral voorkomen, vaak ten koste van de inheemse soorten zoals bijv..de riviergrondel...
-
- Algemene moderator
Jeetje...als je het zo opsom gebeurt het best veel.
Dan komt bij mij wel de volgende vraag op, hoe is dat in andere landen dan?
Dan komt bij mij wel de volgende vraag op, hoe is dat in andere landen dan?
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Geen idee want daar kom ik niet vaak. Ik weet nog wel van vroeger (. 40 jaar terug) in Oostenrijk in een of ander park, ik denk in Innsbruck, dat daar ook hele kuddes halsbandparkieten rondvlogen. In Zuid-Spanje zag ik Monniksparkieten, die zijn daar ook niet inheems. De kreeften is zoals gezegd een (West?)Europees probleem. De grondels... vast ook in Duitsland. Alles wat met de Rijn verbonden is. In Australië hebben ze, om wat aan het insectenprobleem te doen, Reuzenpadden uitgezet (Rhinella marina). Die beesten zijn écht reusachtig, de naam is terecht (zie onderstaande link) Die bek is groot en gaat vér open. En alles wat erin past... gaat er ook in. Bovendien... de huid en klieren (die grote bulten net achter de kop) zijn giftig. Australische inheemse predatoren (bijv. kroko's varanen, dingo's, grotere reigerachtigen en andere (roof)vogels... als ze er ooit een eten eindigt dat met de dood. En het probleem is nog erger want niet alle predatoren kunnen dergelijke grote prooien aan. Maar... Reuzenpad kan voortplanten. Gemiddelde legselgrootte is 30.000 eitjes. Laten we zeggen plus of min 5-duizend... En die larfjes... zijn giftig !! Kleinere inheemse Australische dieren die zo'n larfje eten.... Reuzen pad en Reuzen probleem dus.
https://www.aljazeera.com/news/2023/1/2 ... lia-dubbed
https://www.aljazeera.com/news/2023/1/2 ... lia-dubbed