Nieuwsbrief 15
-
- Algemene moderator
Re: Nieuwsbrief 15
Dank voor je uitleg, nu begrijp ik wat je bedoel.
Wat een verwoestend effect heeft dat schimmel hier in het Westen, helaas.
Ben jij ook vrijwilliger bij RAVON Mike? Dat idee heb ik.
Wat een verwoestend effect heeft dat schimmel hier in het Westen, helaas.
Ben jij ook vrijwilliger bij RAVON Mike? Dat idee heb ik.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Yep. In mijn eigen gebied monitor ik amfies en vissen. Met m'n maatje Peter ga ik afen toe op stap in zijn gebieden voor repties en amfies. Af en toe met andere maatjes ook op pad voor een van deze drie groepen. Maar als je 'm uploads bekijkt... ik vind eigenlijk van alles wel leuk. Pak dus ook wel af en toe insecten mee of vogels, spinnen, duizendpoten, soms iets plantaardig of paddo/schimmelspul... Met de kanttekening dat repties en amfies altijd voorrang hebben.
Wat ik aan AnfRepVis tegenkom wordt ingevoerd en komt dus bij Ravon terecht. Wordt soms ook door Ravon gebeld als ze bij mij in de buurt een opdracht hebben en help dan mee. Slootjes scheppen met Ravon-net overdag of nachts tbv inventarisatie, kan ook bij donker in de vorm van "zaklampvissen" plaatsvinden. Kan ook door plaatsen van fuikjes en die de dag erna legen. Of bijv. een stuk land of slootranden doorkruisen om op zicht te zoeken naar amfies in landfase. Of in de paartijd tellen op basis van aantal roepende mannen, tellen van eiklompjes.... Of bijvoorbeeld vissen in de Lek met 'n zegen. Als het niet te fietsen is wordt ik dan opgehaald want ik heb geen rijbewijs. Ik heb op die manier al heel wat Ravon medewerkers leren kennen want die horen dan van collega' s "Oh, dat is in de buurt van Mike, die kun je wel vragen, wil vast wel meehelpen". En behalve de mensen kom ik zo ook in voor mij nieuwe gebieden met soms ook andere soorten dan die voor mij standaard zijn omdat ze in m'n eigen gebiedje zitten.
Wat ik aan AnfRepVis tegenkom wordt ingevoerd en komt dus bij Ravon terecht. Wordt soms ook door Ravon gebeld als ze bij mij in de buurt een opdracht hebben en help dan mee. Slootjes scheppen met Ravon-net overdag of nachts tbv inventarisatie, kan ook bij donker in de vorm van "zaklampvissen" plaatsvinden. Kan ook door plaatsen van fuikjes en die de dag erna legen. Of bijv. een stuk land of slootranden doorkruisen om op zicht te zoeken naar amfies in landfase. Of in de paartijd tellen op basis van aantal roepende mannen, tellen van eiklompjes.... Of bijvoorbeeld vissen in de Lek met 'n zegen. Als het niet te fietsen is wordt ik dan opgehaald want ik heb geen rijbewijs. Ik heb op die manier al heel wat Ravon medewerkers leren kennen want die horen dan van collega' s "Oh, dat is in de buurt van Mike, die kun je wel vragen, wil vast wel meehelpen". En behalve de mensen kom ik zo ook in voor mij nieuwe gebieden met soms ook andere soorten dan die voor mij standaard zijn omdat ze in m'n eigen gebiedje zitten.
Bedankt voor de waardering voor de brief tot nu.
Er gaat best wat tijd zitten in het samenstellen.
De reacties als hier stimuleren dan om verder te gaan... 🫡
Er gaat best wat tijd zitten in het samenstellen.
De reacties als hier stimuleren dan om verder te gaan... 🫡
-
- Algemene moderator
Zeker kijk ik jou uploads, zijn ook divers!
Maar tussen de regels door dacht ik te begrijpen dat je ook bij RAVON actief bent, zelfs 's nachts!
Leuk om te lezen hoe je dat met je maatjes en anderen doe Mike!
Maar tussen de regels door dacht ik te begrijpen dat je ook bij RAVON actief bent, zelfs 's nachts!
Leuk om te lezen hoe je dat met je maatjes en anderen doe Mike!
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Ja, ook nachts inderdaad. Nou ja... Voor de Heikikker telling bijvoorbeeld, die zitten overdag verscholen en roepen pas vanaf (late) schemer. Dus dan ga ik eind maart naar m'n gebiedje rond half 7, struin wat rond en pak misschien nog wat vogels mee en loop dan de slootjes langs, zoekend naar eiklompjes en kikkers en luisterend naar de roepende mannetjes. Als ik m'n hele gebied heb gehad is het soms rond half een.
Ook doe ik soms aan nachtvlinderen mee, dat is natuurlijk ook bij donker. Vanaf ong 10 tot 2 of later.
Ook doe ik soms aan nachtvlinderen mee, dat is natuurlijk ook bij donker. Vanaf ong 10 tot 2 of later.
-
- Algemene moderator
Goed bezig Mike, zo verzamel je wel belangrijke informatie!
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Yep. Ik monitor de voortgang van een aantal doelsoorten in m'n gebiedje. Pak dus ook andere soorten mee. Voer als ik ergens anders ben ook geregeld wat in. Als je in de gaten wilt houden waar soorten zitten en hoe het ermee gast, heb je gegevens nodig. Als nooit iemand iets invoert en men wil een (natuur)gebied verkloten door bijvoorbeeld bebouwing of zo... als daar een bepaalde soort zit die het beschermen waard is, dan moet die soort daar wel zijn aangetoond. En niet eenmalig maar als vasteverblijver. Dus meerdere waarnemingen die ook gevalideerd zijn.
-
- Algemene moderator
Daar valt geen speld tussen te krijgen.
Ik voer ook mijn waarnemingen in en ik denk dat ik niet de enige ben.
Zo draagt ieder zijn steentje bij.
Ik voer ook mijn waarnemingen in en ik denk dat ik niet de enige ben.
Zo draagt ieder zijn steentje bij.