Drones

Forum over natuurbeheer en gerelateerde wetgeving
Plaats reactie
Bert de Ruiter
Superuser
Contacteer:

Drones

Bericht door Bert de Ruiter »

Ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt gesteld is, maar hier in de buurt gebeurd het steeds vaker, dat als ik een wandeling maak in een "open" natuurgebied, ik steeds vaker gestoord wordt door het irritante gezoem, nee niet van muggen, maar van drones. Ook steeds meer "natuur"-fotografen schijnen deze in te zetten voor het perfecte plaatje.
Dit terwijl het vliegen met een drone niet overal is toegestaan.

In Natura 2000 gebieden bijvoorbeeld is het absoluut verboden om zonder toestemming met drones te vliegen. Dit in verband met het mogelijk vestoren van dieren, zoals bijvoorbeeld weidevogels. Vliegen boven Natura 2000 gebieden is alleen toegestaan wanneer is vastgesteld dat de dronevlucht géén nadelig effect heeft op de beschermde natuur in het Natura 2000-gebied, maar ook dan moet je wel vooraf toestemming vragen aan de provincie, de terreinbeheerder en eventueel heb je ook nog een natuurvergunning nodig.

Google maar eens op zoek criteria zoals "vliegverbod drones natura 2000" en je vindt info genoeg over wat er wel en niet mag.

Ik weet niet of één van jullie gebruik maakt van drones, maar een gewaarschuwd mens ...
Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Drones

Bericht door Bart »

Interessant onderwerp, Bert.
Ingrid van den Berg
Algemene moderator

Bericht door Ingrid van den Berg »

Zeker een interessant onderwerp, tja al die ontwikkelingen.
Je kan je afvragen of het bij deze fotografen om de natuur beleving gaat of alleen om het plaatje. :thinking:
Bert de Ruiter
Superuser
Contacteer:

Bericht door Bert de Ruiter »

Soms zie je ook nuttige toepassingen van Drones. Er zijn op verschillende plaatsen in Nederland veeboeren die meewerken aan verantwoord natuurbeheer. Zij stellen hun graslanden beschikbaar t.b.v broedvogels door later te maaien. En als ze willen gaan maaien, dan worden er drones met warmtebeeldcamera's ingezet voor het opsporen van nesten en/of jonge reeën. Dan worden er markers geplaatst in het weiland en kan de boer daar ruim omheen maaien.
Ingrid van den Berg
Algemene moderator

Bericht door Ingrid van den Berg »

Zeker waar, maar dat is van een andere orde.
Plaats reactie

Terug naar “Natuurbeheer en wetgeving”