Onkruid

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Onkruid

Bericht door P. Kok-den Boer »

Afbeelding

Schelden

Steeds vaker kom ik de vraag tegen. Is dit of dat onkruid? Wat is onkruid? En de antwoorden lopen steeds verder uiteen. Daar waar de één zegt: "alles wat je niet de baas kunt", zegt de ander: "alles wat je niet wilt". Een derde zegt:" onkruid bestaat niet" maar die wordt dan al snel uitgescholden voor wereldverbeteraar.
"Dat wat woekert of dat wat prikt of steekt" wordt ook wel gezegd. Dat wat giftig is of wat vanzelf opkomt, zou ook nog kunnen. Niemand lijkt het echt te weten dus tijd voor wat onderzoek.

Na een stevig potje googlen naar termen als "onkruid" of "wat is onkruid" had ik verwacht een lijstje met namen te hebben van planten die onkruid zijn. Wat blijkt? Dat bestaat helemaal niet! Nou ja zeg!
Dan maar in gesprek met een bioloog. Maar ook hij bleek een wereldverbeteraar.

Terwijl als ik mijn buren op mijn tuin laat, zij met het vingertje en bijna panisch wijzend op tilt lijken te slaan want "allemaal onkruid"! Al noemen ze dat in mijn streek "vuulte". Het wordt er niet beter op kan ik je vertellen.

Afbeelding

Een onmens is een persoon die niet deugt, een onwaarheid is een leugen. Oninteressant is saai, onaf is niet klaar, onwel is niet goed. Hoe zit dat dan met onkruid? Is dat geen kruid? Of deugt de plant niet?

Neem nou de brandnetel. Bijna iedereen is het daarover eens, dat is onkruid. Maar een meer functionele plant heb ik nog niet gevonden!

Ik zag eens een reactie: "in een veld vol mais kan een roos ook onkruid zijn". En toen viel het kwartje!
Ik kan dus niet anders dan concluderen dat onkruid een scheldnaam is die je voor alle planten kan gebruiken. En we schelden nou eenmaal het meest op planten waar we last van hebben. Welke niet weg willen of niet mooi gevonden worden of niet handig of niet...tja, we schelden eigenlijk erg graag en vaak op alles wat vanzelf groeit en bloeit in onze tuin. Raar eigenlijk in deze tijd waar iedereen zo gevoelig is en er zo ontzettend veel aan het veranderen is om die gevoeligheid te ontzien.

Tegenwoordig is er een hele hype gaande aangaande bijen en insecten. Ze sterven uit. Er is al ruim 70% weg sinds de jaren '60. We moeten meer inheemse planten voor die diertjes planten, wordt er gezegd, want al die bijzondere mooie kleurrijke dingen die wij in onze tuinen hebben staan, willen ze niet. Blijkt dat de meeste dingen die wij in onze tuin hebben staan, uitheemse planten zijn! Het liefst helemaal van de andere kant van de wereld. En die willen ze vaak al helemaal niet. Blijkt ook dat die diertjes best eenkennig zijn. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur voor precies dat ene bloemetje om van te eten of dat ene plantje om eitjes op te leggen. Lang niet alles is interessant of wenselijk voor hen. De paardebloem, om maar eens een voorbeeld te noemen, is een van de weinigen waar meerdere insecten mee uit de voeten kunnen maar ja, vraag maar rond, de paardebloem is echt onkruid!
Sterker nog, eigenlijk alles wat die dieren willen, bestempelen wij als onkruid! Dat kan toch niet kloppen? Daar gaat het dus mis! Willen we de bijen en insecten redden, dan zullen we dus moeten stoppen met schelden en discrimineren in onze tuinen. We zullen van "onkruid" moeten leren houden. Of op z'n minst tolereren. Stoppen met schelden en manieren vinden om het voor onszelf acceptabel te maken. Als we ons tenminste druk maken om de insectenstand natuurlijk.

Dan nog iets, waarom gaat er eigenlijk zomaar ineens een plantje ergens groeien? Eigenlijk is dat toch een heel bijzonder fenomeen. In mijn vorige blog over slakken had ik het over hoe de natuur een systeem net als een uurwerk is, toch? Nou, dat systeem dat ziet kale aarde als een open wond. En een open wond moet je afdekken. Het liefst zo snel mogelijk. Dat heeft te maken met uitdroging en het bodemleven wat niet meer in de bovenste laag wil wonen als er niks groeit.
Dus net zoals wij een korst krijgen op onze wonden, zo laat de aarde daar rap een zaadje ontkiemen, juist om de korst te voorkomen of doorbreken.
En wat er dan groeit, vertelt je ook gelijk iets over de bodem. Want niet zomaar alles kan overal vanzelf groeien. Ieder plantje stelt zijn eigen eisen. Die planten noemen ze daarom ook wel signaalplanten. Maar eigenlijk kun je alle planten signaalplanten noemen. Want je weet dat de condities waaronder die plant niet kan groeien, daar niet voorkomen. Mooi is dat systeem toch hè?!?

In het moderne tuinieren, ook wel het luie tuinieren genoemd, probeert de tuinder dat systeem na te bootsen. Een plantje gebruikt van alles om te groeien. Als het afsterft, verliest het ook alles weer. Door het uit te trekken en plat op de grond terug te leggen, geeft het feitelijk alles weer terug aan de aarde. En voorkomt het dat de aarde bloot of kaal is. Mulchen noemen ze dat. Er wordt gezegd dat er dan minder spontaan opkomt. Ik weet niet of dat helemaal waar is maar wat ik wel weet is dat het bodemleven het geweldig vindt om zo gevoerd te worden. Want de een z'n dood, is de ander z'n brood!

Dus wat is onkruid? Zeg jij met maar!😉

Maar het allerleukste is misschien nog wel dat ze jou nu ook kunnen uitschelden voor wereldverbeteraar!

Was getekend, je hulp in de tuinhouding.

(Ps deze heb ik zelf geschreven. Ik hoop op uw goedkeuring! Het is incompleet maar dat is mijn bewuste keuze. Aanvullingen zijn leuk. Ideeën voor andere onderwerpen zijn ook welkom!)

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15854
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Onkruid

Bericht door Bart »

Verfrissende les! :)
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast