Biodiversiteit (dag van)

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Biodiversiteit (dag van)

Bericht door P. Kok-den Boer »

Vandaag, zaterdag 22 mei 2021, is de dag van de biodiversiteit.

Toen ik vroeger op de lagere school zat, had ik in de 3e klas een juffrouw die vegetarisch was. Dat was toen heel bijzonder! Ze stuurde ons voor haar kat naar een scharrelslager "want", zo legde ze ons uit: "een kat kan geen vegetarier zijn. Dan gaat hij dood! En als hij dan toch vlees moet eten, laten de dieren die zijn voedsel worden dan in ieder geval een goed leven gehad hebben!"
Zonder al teveel met mijn leeftijd te koop te lopen, dat was in de tijd dat leg-batterij-kippen de norm waren en de eerste scharreleieren net in de schappen kwamen. En dat was toen nog een serieuze upgrade! Terwijl nu "scharrel" de minste van alle opties is. We hebben nu immers de "vrije uitloop" en "biologische" eieren. Dat zou allemaal nog beter zijn voor de kippen. Of was het nou het millieu?

Toen was het gat in de ozonlaag en zure regen onze grootste zorg, tegenwoordig zit dat onder de noemer klimaatverandering, ontbossing en opwarming van de aarde. Oh wacht, biodiversiteit hoort daar ook nog ergens tussen. En plasticsoep in de zee. En co2 uitstoot. En waterhuishouding. En dierenleed in megastallen. En, en en......er lijkt geen einde te komen aan dat lijstje.

Niet alleen een hele opsomming van alles wat er verkeerd gaat maar ook een hele rits maatregelen om het te proberen te herstellen komen daar achteraan. Nu zitten we bijvoorbeeld in de "maai Mei niet" aktiemaand in het aktiejaar dat we "Nederlands kampioenschap tegelwippen" om de natuur en biodiversiteit te redden. Om maar eens wat voorbeelden te geven. Maar het lijkt erop dat, hoe hard we ook ons best doen, het is nooit genoeg.

Daar waar we minder vlees gingen eten om het millieu te sparen, en het vlees wat we aten was waar mogelijk scharrel om het dierenleed te verzachten, stond algauw een vegetarier op om te vertellen dat het niet genoeg was. Hoewel de stap voor de meeste mensen om vegetarier te worden al veel te groot is, is er toch een percentage wat dat wel kon en deed. Maar dan staat er vervolgens weer een veganist klaar om met z'n vingertje te wijzen dat het echt beter kan. Want koeien houden voor melk staat gelijk aan slavernij en eieren eten staat gelijk aan.....ach, vul het zelf maar in. Je hebt nu zelfs onder veganisten nog gradaties want veganist worden om dierenleed te voorkomen is inmiddels ook alweer ouderwets. De nieuwste en hipste reden nu is om uit klimaatoverwegingen veganisme toe te passen. Je ecologische voetafdruk verkleinen. Kan jij het nog volgen? Want de meeste mensen met de beste bedoelingen zijn inmiddels allang afgehaakt.
Dit is overigens absoluut geen kritiek op vegetariers en/of veganisten! Ik heb niets meer dan bewondering en respect voor mensen die dat kunnen!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over "greenwashing" en "eco-oplichters"! Want daar waar erg veel goeie bedoelingen verzamelen daar komen vanzelfsprekend de opportunisten ook om er een slaatje uit te slaan. En genoeg mensen die er helaas nog intrappen ook.
Zo was ik laatst in een winkel waar ik extra kon betalen om co2 neutraal te kunnen kopen. Ik zal het gezicht wat de verkoopster trok niet gauw vergeten toen ik vroeg of ze dan extra ijs op de noordpool zou brengen of voortaan haar eigen kinderen achter het naaimachine zou zetten.

Maar zonder dollen mensen, laat je niet gekmaken, doe wat je denkt dat goed is en fijne biodiversiteit dag! Wat dat dan ook mag betekenen. Volgens mij hoort elke dag biodiversiteitsdag te zijn. 💚

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15854
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Biodiversiteit (dag van)

Bericht door Bart »

Humor en een punt gemaakt. :thumbup:
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast