Pissebedden

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Pissebedden

Bericht door P. Kok-den Boer »

De pissebed aan het woord:

"Van nature ben ik heel verlegen en zenuwachtig maar deze kans om iets over mezelf te vertellen wil ik niet voorbij laten gaan dus hoi, hier ben ik!

Ik ben maar een klein ding hoor, nooit groter dan 2cm. Ik heb 7 paar poten en dus 14 voetjes. Gelukkig draag ik geen sokken, anders kon mijn moeder blijven breien! 🤪

Ach mijn lieve moeder. Mag ik je daar wat over vertellen? Ik ben namelijk levend uit haar buik geboren. Daar zat ik veilig in mijn eigen eitje tot het mijn tijd was. En zelfs daarna heeft ze me nog weken in haar buidel bij zich gedragen. Zo heb ik leren opruimen! Ik mocht de eerste weken alleen haar poep eten.

Ik mocht zelfs bij haar blijven tot ik een grote pissebed was. Dat was zo ontzettend fijn. En ook wel bijzonder als ik om me heen kijk hoe dat bij anderen gaat. Ik had echt een hele lieve moeder! 😊

Een insect ben ik niet. Ik ben familie van de krab, kreeft en garnaal! Echt hoor! Ik heb zelfs kieuwen!

Over heel de wereld zijn er wel 2000 soorten van mij maar verreweg de meeste leven in het water. Misschien had ik dat ook beter kunnen doen want op land leven met kieuwen is echt een hele uitdaging! Ik ben de hele tijd bezorgd dat ik uitdroog want binnen 2 uur ben ik dan dood. Zo snel gaat dat! Daarom leven we s'nachts en verstop ik me overdag op een koel, vochtig en donker plekje om lekker te slapen. Ga maar eens kijken buiten. Til maar eens iets op. Wedden dat je ons zo gevonden hebt?

Niet te lang of te vaak hoor. Ik wil slapen! 😴

Ik ben echt heel belangrijk voor je tuin. Ik ben namelijk opruimer van beroep. Mijn levenswerk is dingen helpen verteren. Denk aan afgevallen blaadjes of rottend hout. Hmmmmm dat vind ik zo lekker! En nog veel meer wat ik lekker vind, maar dat vindt jij vies dus daar hebben we het maar niet over. Ik kan wel blijven eten!

En als ik er klaar mee ben dan staat de volgende klaar om het weer verder te verteren zoals bijvoorbeeld de wormen. Ik ben eigenlijk een wandelende bodemverbeteraar!

Maar ja, er zijn er ook genoeg die mij lekker vinden. Of het nou muizen, spinnen, hagedissen, torren of duizendpoten zijn, het is eten of gegeten worden in de natuur. Dat hoort er ook bij.

En zelfs als niemand me opeet, dan word ik nog meestal maar 2 jaar oud.

Het enige wat er niet bijhoort zijn van die keurig nette opgeruimde tuinen want daar kan ik geen eten vinden! Als je denkt dat je me zo weg kunt jagen dan heb je het mis. Ik hoor in je tuin te wonen. Dus als ik geen lekker eten kan vinden dan begin ik wel aan de levende planten. Die vind ik helemaal niet lekker maar ik moet toch wat!

Zie je een felblauwe pissebed lopen? Dan heb je geen nieuwe soort ontdekt maar juist een zielepiet gevonden. Die is namelijk erg ziek en zal binnenkort sterven. Met een beetje pech neemt hij zijn hele familie mee want het is nog besmettelijk ook die regenboogziekte. Dus als je ons wilt helpen, verlos hem dan uit zijn lijden. Voor jou kan het geen kwaad en voor ons dan ook niet meer.

Als ik één wens mag doen, dan zou dat zijn voor een beetje meer rommel in je tuin. Een bergje stenen in de hoek. Een stapeltje hout wat mag vergaan. Niet alle afgevallen blaadjes in de gft-bak aub! Ik wil ook graag een goeie moeder voor mijn kindjes zijn. Dus jij een beetje minder en ik een beetje meer opruimen. Zullen we vriendjes zijn? Dan maken we samen de wereld een klein beetje beter"

Was getekend,

Je hulp, de pissebed

(Ps deze heb ik zelf geschreven. Ik hoop op uw goedkeuring! Het is incompleet maar dat is mijn bewuste keuze. Aanvullingen zijn leuk. Ideeën voor andere onderwerpen zijn ook welkom!)

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15838
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Pissebedden

Bericht door Bart »

Tjonge, je zou zo een band krijgen met het nuttige beestje! :thumbup:
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten