Paardebloem

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Paardebloem

Bericht door P. Kok-den Boer »

Hallo, ik ben een paardebloem.

Veel mensen noemen mij onkruid maar ik ben een vriend en kom je helpen!
Als je mij ziet, bedenk dan dat ALLEEN IK maar daar op dat plekje wil en kan groeien. Want:
Of de bodem is te compact/hard/aangestampt en die wil ik met mijn wortels graag voor je losmaken.
Of er is te weinig calcium in de bodem welke ik met het afsterven van mijn bladeren weer wat voor je zal aanvullen.
Of de bodem is te zuur. Maar ook dat zal ik voor je verbeteren als je mij de kans geeft.
Of een mengeling van bovenstaande redenen natuurlijk. 😊

Ik kom omdat je bodem mijn hulp nodig heeft dus het beste laat je mij ongestoord mijn gang gaan! Als alles hersteld is, zal ik vanzelf weer verdwijnen, beloofd! Probeer je me toch voortijdig met wortel en al te verwijderen, hoe secuur ook, ik kom met 2x zoveel terug! Net zo lang tot je bodem verbeterd is.
Je kan zelfs aan mijn groei zien in welk stadium mijn hulp zit. Liggen mijn bladeren plat op de grond dan ben ik nog lang niet klaar maar reiken ze allemaal omhoog dan ben ik al een heel eind op weg.

Iets heel anders is dat ik 1 van de eerste bloeiers ben in het voorjaar dus ik kondig het voorjaar/de zomer voor je aan. Overdag als het warm is, zet ik mijn bloemen open maar s'avonds als het afkoelt doe ik ze snel weer dicht. Sterker nog, als het overdag niet warm genoeg is doe ik ze helemaal niet open!

Mijn bloemen zijn het eerste voedsel voor insecten na hun winterslaap en daar waar andere planten OF stuifmeel OF nectar hebben, heb ik ze allebei! En niet te zuinig ook! 🤪😉

Mijn bloemen zijn trouwens zelfs lekker voor jullie mensen, wist je dat? Ik werd vroeger "honing (of goud) van de armen" genoemd omdat ze zo lekker zoet zijn in bv jam, saus of salade. Het internet staat vol met recepten! Maar wacht nog even tot eind Mei of later voor je begint met plukken en zelfs dan, pluk nog niet alles aub! De biodiversiteit en bijen zullen je heel erg dankbaar zijn!

En als laatste: zie je mij staan maar ipv gele bloemblaadjes heb ik allemaal witte pluisjes? Doe dan een wens.....en blaas heeeel hard.....als je al mijn zaadjes ineens hebt afgeblazen zal ik ook nog eens proberen je wens uit te laten komen! 😉🤫😁

Was getekend,

Jouw vriend, de paardebloem!

(Ps deze heb ik zelf geschreven. Ik hoop op uw goedkeuring! Het is incompleet maar dat is mijn bewuste keuze. Aanvullingen zijn leuk. Ideeën voor andere onderwerpen zijn ook welkom!)

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15844
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Paardebloem

Bericht door Bart »

Hoezo nuttig! :saluut:
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten