Waarneming.nl

Voor alle aan te raden natuursites en lectuur mét korte toelichting
Frank B
Determinator dagvlinders
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 mar 2021, 18:02

Waarneming.nl

Bericht door Frank B »

Op waarneming.nl moet je de eerste keer registreren, daarna kun je je waarnemingen ermee doorgeven. Op de telefoon met ObMapp of via Obsidentify. Je logt met deze apps ook in bij Waarneming.nl. Alles kun je hier overal ter wereld mee registreren. Zorg wel dat je de tabellen voor de regio waar je bent installeert. Zo help je alle databanken vullen en de verenigingen of stichtingen erachter dus ook!

De site heeft een ongelooflijke determinatiemogelijkheid met foto's. De databank is zo groot dat deze je heel vaak van een goede determinatie voorziet. Twijfel je, zet er dan een goede foto bij en zet het vakje zeker uit. Een vrijwilliger die deze waarnemingen beoordeelt zal je zo snel mogelijk antwoorden en/of eea veranderen / voorstellen.

Zeer leerzaam!
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15855
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart »

Reuzehandig hè.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15855
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bart »

Mag ik vragen wie er lid is naast mij en/of wie de app gebruikt van Waarneming.nl?

ObsIdentify gebruik ik veel voor eigen waarnemingen of die van anderen.
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2880
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bert de Ruiter »

Ik ben al 11 jaar lid van waarneming. Maak geen gebruik van de app, daar ik geen databundel heb op mijn telefoon. Als ik op pad ben even lekker vrij van het internet gebeuren.
Angela
Determinator geleedpotigen (overig)
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 okt 2021, 18:36

Re: Waarneming.nl

Bericht door Angela »

Ik zit al sinds 2007 of 2008 op waarneming.nl.
Vanwege tijdgebrek voer ik maar weinig in.
Wel bijzondere soorten of soorten die ik zelf voor de eerste keer zie. Vroeger via de pc, moest je nog de coördinaten invoeren, nu veel handiger met locatie pins. Vanwege het gemak gebruik ik nu Obsmap.
Obsidentify is best een handige app, maar zit er ook wel een naast.
Daarom controleer ik de uitkomst meestal op waarneming.nl of nederlandsesoorten.nl.
Gebruikersavatar
Jos
Determinator libellen
Berichten: 293
Lid geworden op: 21 mar 2021, 11:20
Locatie: Laakdal
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Jos »

Ik woon in België, ik zit dus op Waarnemingen.be sinds 26/10/2011 maar ik kom enkele keren per jaar op vakantie naar Nederland de Veluwe en dan zet ik mijn waarnemingen van daar op Waarneming.nl.
Tijdens mijn observatie gebruik ik ObsMapp op mijn gps en na het beëindigen van mijn wandeling update ik mijn gegevens en bij thuiskomst bewerk ik de foto's en zet die er dan bij via NIA om te zien of ik de juiste benaming er staan heb.
Makkelijk maar NIA is ook niet onfeilbaar en bij twijfel zet ik op onzeker en hoor later dan wel of het goed of fout is en krijg dan de verbetering.
Maar denk dat ze bij Waarneming.nl en Waarnemingen.be moderators te kort hebbe, want bevestiging of verbeterinb kan soms een hele tijd duren.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Waarneming.nl

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ik heb denk ik 6 tot 8 waarnemingen ingevoerd op W.nl en dat eigenlijk omdat mij daar speciaal om gevraagd is. Ik gebruik zelf Telmee.nl als standaard app. Dit omdat het dé database voor Ravon was. Plus dat het in Telmee mogelijk is om al mijn waarnemingen standaard op verborgen te zetten. Dit kon namelijk in het verleden niet bij W.nl. En ik heb er geez zin in dat, omdat ik ergens iets aparts invoer, het ineens vól staat met mensen. De soort experts en belangenorganisaties mogen mijn waarnemingen zien (ravon, soon, nmv enz). maar voor de rest, laat maar. Voorbeeld... ergens in Jan, een paar jaar geleden, hebben 5 Europ.kanaries het lef gehad om in m'n monitorgebiedje neer te strijken. Vervolgens zijn er ongeveer 800 van die vogel idioten met zo'n kanonloop voor hun camera in het gebied geweest. Die gasten hebben nérfens respect voor. Ze zeggen "natuurliefhebber" te zijn maar er is maar één ding dat telt: ik wil (nou ja, ik moét!!) een foto want die soort mist nog op mijn lijst !!! Complete stukken overwinteringshabitat voor heikikker is naar de klote getrapt. Er is niemand die gewoon op de paden blijft (behalve soms een stukje als dat de snelste route van A naar B is) terwijl het óveral daar rustgebied is en staat aangegeven dat je alleen de aangegeven paden mag gebruiken. Echt, ik heb voor dat soort gasten nul-komma-niks aan respect.
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2880
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Waarneming.nl

Bericht door Bert de Ruiter »

MikoNumeroDuo schreef: 01 aug 2022, 10:10 Voorbeeld... ergens in Jan, een paar jaar geleden, hebben 5 Europ.kanaries het lef gehad om in m'n monitorgebiedje neer te strijken. Vervolgens zijn er ongeveer 800 van die vogel idioten met zo'n kanonliop voor hun camera in het gebied geweest. Die gasten hebben nérfens respect voor. Ze zeggen "natuurliefhebber" te zijn maar er is maar één ding dat telt: ik wil (nou ja, ik moét!!) een foto want die soort mist nog op mijn lijst !!! Complete stukken overwinteringshabitat voor heikikker is naar de klote getrapt. Er is niemand die gewoon op de paden blijft (behalve soms een stukje als dat de snelste route van A naar B is) terwijl het óveral daar rustgebied is en staat aangegeven dat je alleen de aangegeven paden mag gebruiken. Echt, ik heb voor dat soort gasten nul-komma-niks aan respect.
Ik begrijp je frustratie. Heel herkenbaar. Alles voor het perfecte plaatje.

Een aantal jaren geleden zat er een Oehoe te broeden op een richel in de oude steengroeve van Winterswijk. Een aantal vogelaars hadden een foto van een vliegende Oehoe op hun verlanglijstje staan. Om dit te bewerkstelligen werden er van bovenaf steentjes op het nest gegooid in de hoop dat de ouder vogel op zou vliegen. Stelletje idioten.

Vervolgens heeft Staatsbosbeheer de groeve hermetisch afgesloten en alle zichtplekken dichtgetimmerd met meters hoge houten wanden, met als gevolg dat ook de goeden niets meer van de nestplaats en de Oehoe konden zien.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Waarneming.nl

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ik ken de oehoe bij de groeve daar inderdaad, maar toen zat de boel denk ik al dicht. Alleen helemaal achteraan een paar smalle horizontale gaten waar je nog doorheen kunt kijken. Dan helemaal links in de hoek zat het dier op een richel. Mijn laatste keer Wwijk was 2019.
Ben Valstar
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 apr 2021, 09:36

Re: Waarneming.nl

Bericht door Ben Valstar »

Ik ben zeer content met waarneming.nl
Vooral met de ap obsmapp
Werkt ook prima in de rest van Europa.
Mijn gehele foto verzameling staat er op.
Obsidentifi gebruik ik om alles op naam te krijgen wat ik niet zelf heb gezien.
Nog best vaak dus.
Plaats reactie

Terug naar “Websites en lectuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten