Nieuwsartikel: Bart-Jan Baaijens legt vogels en insecten vast

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15850
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Nieuwsartikel: Bart-Jan Baaijens legt vogels en insecten vast

Bericht door Bart »

Afbeelding

Prachtige foto van de ijsvogel. Ook wel 'ijzervogel', die naam slaat op de metaalachtige glans van het blauwe verenkleed. (foto: Bart-Jan Baaijens)

Bart-Jan Baaijens legt vogels en insecten vast
do 22 jul 2021, 17:59 • 99 keer gelezen

Nieuw-Beijerland - Bart-Jan Baaijens uit Nieuw-Beijerland heeft veel interesse voor vogels en insecten. Hij fotografeert ze en schrijft er over en wil het delen met de Kompaslezers.

‘Ik wil mensen graag een beeld geven van wat de Hoeksche Waard te bieden heeft’, zegt Bart-Jan. ‘Als gepassioneerd natuurfotograaf kijk ik dagelijks rond voor bijzondere of leuke waarnemingen in de natuur.

Kerkuil

De jonge kerkuilen zaten in een kerkuilnestkast op een hooizolder. Ik was als fotograaf aanwezig bij het ringen van de jongen, om toe- of afname van de kerkuilen bij te te kunnen houden.

Het ging jarenlang slecht met de kerkuil in de Hoeksche Waard, maar dankzij de plaatsing van meer dan honderd nestkasten ging het in 2019 beter dan ooit met de broedpaartjes.

’s Nachts gaat de kerkuil op zoek naar kleine knaagdieren en soms ook kleine vogels. Hij jaagt vanaf een lage zitpost of vliegt laag over de grond. Boomholten, ruïnes, schuren en bijgebouwen worden als rust en nestruimte gebruikt.

Buizerd

In de Hoeksche Waard komen veel buizerds voor. Ik vind deze meestal aan de slootkant in de polder. De vogel jaagt gebruikelijk in open land, maar nestelt in bosranden. Normaal gesproken bestaat de prooi van een buizerd voornamelijk uit kleine zoogdieren, amfibieën (zoals kikkers) en kleine vogels, maar hij is bij gelegenheid ook aaseter.

De roep van de buizerd klinkt als een gerekt klagend gemiauw. Wanneer men een nest nadert, beginnen de buizerds opgewonden en miauwend boven de boomkruinen te vliegen. Dit gedrag heet in vogelaarstaal ‘alarmeren’.

Bij buizerds bestaat een grote kleurvariatie, er zijn erg donker gekleurde exemplaren terwijl er ook zijn met een bijna witte onderkant.

Torenvalk

In de Hoeksche Waard komen veel torenvalken voor. Ik vind deze veel in de polder, zittend aan de slootkant in de berm of op bijvoorbeeld paaltjes of een hekwerk.

Het voedsel bestaat voornamelijk uit kleine zoogdieren en insecten, bijvoorbeeld muizen en kevers. Torenvalken zijn in staat urinesporen van muizen te detecteren. Hierdoor kunnen ze snel populaties van muizen vinden en bejagen.

Torenvalken kunnen stil in de lucht hangen door met snel bewegende vleugels en een gespreide staart tegen de wind in te vliegen. Dit wordt “bidden” genoemd. Tijdens het stil op een plek hangen kijken ze naar beneden op zoek naar een prooi. Als ze deze hebben gevonden, duiken ze erop af.

Grote zilverreiger

Grote zilverreigers zie ik nu ieder jaar in de polder van de Hoeksche Waard. Ik zie ze vaak langs de slootkant staan of in de sloot zelf,

De grote zilverreiger leeft van vis, amfibieën, kleine zoogdieren en soms ook reptielen en vogels.

Fuut

De fuut doet het ook goed in de Hoeksche Waard. Ik zie ze veelal per paartje in een brede sloot of plas en heb deze zelfs ook parend gespot op het nest.

Zoals alle leden van deze familie is de fuut een typische watervogel van plassen en meren. Zijn donkere oorpluimen geven hem een karakteristiek uiterlijk. Hij heeft een wit gezicht met een roodbruine en zwarte kraag eromheen die opgericht staat bij het baltsritueel. Zijn onderkant is wit, van boven is hij donker overgaand in roestbruin. Tussen oog en snavel zit een zwarte streep. De poten hebben geen zwemvliezen. De jongen zijn zwart-wit gestreept en vaak maken zij een ritje achter op de rug van hun ouders. Het ouderpaar begroet elkaar met een uitgebreid baltsritueel.

Futen staan bekend om hun baltsgedrag. Dan zwemmen ze naar elkaar toe, met de hals gestrekt, en zwemmen tegen elkaar op, met de borst uit het water geheven

Doordat de poten vrij ver naar achteren op het lichaam staan, kan de fuut zich niet zo gemakkelijk lopend over het land voortbewegen. Nesten worden daarom bij voorkeur dicht langs de waterkant gebouwd. Een zeer kenmerkende eigenschap is de mogelijkheid om redelijk lange afstanden onder water zwemmend af te leggen. Dit wordt gedaan om vis te bejagen, of om te vluchten bij gevaar.

Een fuut leeft voornamelijk van vis (2-10 cm), die wordt gevangen door ze onder water te achtervolgen. Dit gebeurt door onder water te duiken, en tot zo’n halve minuut onder water te blijven. In zeer helder water wordt soms vanaf het wateroppervlak gejaagd, dan kijkt de fuut met de kop onder water. Dit gebeurt doorgaans in de ochtend en in de namiddag. Ook worden wel insecten, schaaldieren, weekdieren, kikkers en planten gegeten.

Ijsvogel

Ik heb de ijsvogel gevolgd in de winter van dit jaar. De ijsvogel (Alcedo atthis) is een waterminnende vogel uit de familie van ijsvogels (Alcedinidae). Het is een opvallende verschijning door zijn afstekende blauwe en oranje kleuren, maar ook een zeer schuwe soort die zich weinig laat zien. Alcedo atthis is de enige ijsvogelsoort die tot in noordelijk Europa voorkomt inclusief Nederland en België, althans de ondersoort Alcedo atthis ispida. De meeste ijsvogels leven in de tropen.

De ijsvogel is een typische viseter en is dus sterk aan water gebonden. Vanwege zijn voorkeur voor steile wanden om in te broeden, komen ze vaak voor bij stromend water, omdat daar van nature door erosie steile oevers ontstaan. Ook stilstaande visrijke wateren met begroeiing vormen een prima leefomgeving. In het grootste deel van het verspreidingsgebied is de soort algemeen, maar in sommige gebieden wordt de ijsvogel met uitsterven bedreigd.

De Nederlandse naam ijsvogel kan een verbastering van de Germaanse naam Eisenvogel zijn, wat ‘ijzervogel’ betekent. Deze naam slaat op de metaalachtige glans van het blauwe verenkleed. Een andere verklaring voor de naam is dat de ijsvogel ‘s winters bij het ijs werd gezien om uit een wak vissen te vangen.

De waarnemingen in de Hoeksche Waard worden tegenwoordig nationaal geregistreerd. Om u toch een indruk te geven welke dieren waargenomen worden in de Hoeksche Waard, verwijs ik u naar:

https://www.hwl.nl/#!observationspage

De gegevens zijn afkomstig van:
hwl.waarneming.nl

Op http://floraenfauna.com wat ik met plezier beheer, vind u veel waarnemingen van mijzelf, uit ook de Hoeksche Waard natuurlijk!

Heeft u vragen, opmerkingen of een bijzondere waarneming voor Bart-Jan?

familiebaaijens@gmail.com

Bron: Het Kompas
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15850
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Nieuwsartikel: Bart-Jan Baaijens legt vogels en insecten vast

Bericht door Bart »

Jos schreef: 29 jul 2021, 21:39Mooi artikel.
Dank je wel!
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwsartikelen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast