Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Gebruikersavatar
Jos
Determinator libellen
Berichten: 293
Lid geworden op: 21 mar 2021, 11:20
Locatie: Laakdal
Contacteer:

Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Jos »

Zwarte heidelibel - Sympetrum danae
De Zwarte heidelibel is de kleinste van de heidelibellen, die na verloop van tijd steeds zwarter word. Uitgekleurde mannetjes kunnen vrijwel geheel zwart worden. Jonge vrouwtjes kunnen echter verrassend geel zijn en hebben aan de basis van de vleugels een oranje vlek. Op de bovenkant van het borststuk zit een zwarte driehoekige vlek en de poten zijn zwart.
Bijlagen
Vrouw, Pinnekensweier - Gerhagen - Tessenderlo
Vrouw, Pinnekensweier - Gerhagen - Tessenderlo
Uitsluiper, Klein-Verkallen, Mol
Uitsluiper, Klein-Verkallen, Mol
Paringswiel, Pinnekensweier - Gerhagen - Tessenderlo
Paringswiel, Pinnekensweier - Gerhagen - Tessenderlo
Man, Koerselseheide - Koersel
Man, Koerselseheide - Koersel
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15855
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Bart »

Gaaf in beeld!
Jan Henk
Superuser
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 mar 2021, 17:19

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Jan Henk »

Dan is dit een uitgekleurd mannetje - volledig zwart
2020zwarteheide1508.JPG
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15855
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Bart »

Jaha, mooi voorbeeld!
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door MikoNumeroDuo »

Jos... je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet..
de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje :)
Gebruikersavatar
Jos
Determinator libellen
Berichten: 293
Lid geworden op: 21 mar 2021, 11:20
Locatie: Laakdal
Contacteer:

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Jos »

MikoNumeroDuo schreef: 23 apr 2021, 18:09 Jos... je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet..
de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje :)
Dacht toch dat ik het geslacht of uitsluiper onderaan de foto bijstaan heb. :thinking:
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door MikoNumeroDuo »

Jos schreef: 28 apr 2021, 13:54
MikoNumeroDuo schreef: 23 apr 2021, 18:09 Jos... je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet..
de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje :)
Dacht toch dat ik het geslacht of uitsluiper onderaan de foto bijstaan heb. :thinking:
Ik denk dat je m'n opmerking niet helemaal goed gelezen hebt Jos... "je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... ..._de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje"
Gebruikersavatar
Jos
Determinator libellen
Berichten: 293
Lid geworden op: 21 mar 2021, 11:20
Locatie: Laakdal
Contacteer:

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door Jos »

MikoNumeroDuo schreef: 28 apr 2021, 22:00
Jos schreef: 28 apr 2021, 13:54
MikoNumeroDuo schreef: 23 apr 2021, 18:09 Jos... je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet..
de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje :)
Dacht toch dat ik het geslacht of uitsluiper onderaan de foto bijstaan heb. :thinking:
Ik denk dat je m'n opmerking niet helemaal goed gelezen hebt Jos... "je vergeet het meest kenmerkende van de Zwarte heidelibel te vermelden... ..._de zwarte band op de zijkanten van het borststuk met daarin drie kleine gele vlekjes op een rijtje"
Jawel ik heb ze wel goed gelezen. Ik zei dat ik geslacht en uitsluiper wel vermeld heb. En dat staat ook in uw tekst als vergeten. Maar ja nu u het erbij vermeld hebt moet ik het niet meer é. ;-)
Maar ik zet er toch nog iets bij, sommigen alleen een foto. ;-)
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ah, vandaar Jos. Dan begrijp je me toch verkeerd en nu snap ik hoe. Met "man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet.." bedoel ik niet dat je dit soort gegevens bij je foto's moet zetten... ik bedoelde ermee dat het niet uitmaakt of het dier "man of vrouw, jong of oud, uitgekleurd of niet" is, die drie gele vlekjes zijn altijd (al is het bij volledig uitgekleurde dieren wat vager) zichtbaar en dus goed te gebruiken voor determinatie van de soort :)
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3395
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Zwarte heidelibel - Sympetrum danae

Bericht door MikoNumeroDuo »

Nog maar twee exemplaren in paringswiel, omg. Doornspijk, juli 2018
154219292_2 Zwarte heidelibel tandem.jpg
154219292_3 Zwarte heidelibel tandem.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Korenbouten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten