Europese boomkikker - Hyla arborea

Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Europese boomkikker - Hyla arborea

Bericht door Bart H »

De Europese boomkikker is de enige soort in de Benelux waarvan de tenen hechtschijfjes hebben.
Foto genomen in natuurgebied de Wijvenheide te Zonhoven (B)
Bijlagen
sized_image-137.JPG
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16090
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Europese boomkikker (Hyla arborea)

Bericht door Bart »

Gave kikker.
Gebruikersavatar
Mieks21
Berichten: 390
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:00

Re: Europese boomkikker (Hyla arborea)

Bericht door Mieks21 »

Super! Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik ze hier in de buurt kan vinden. Ik zal binnenkort ook foto's toevoegen. Hopelijk zie ik ze straks ook weer😁
Vogelgek en de vlinderkoorts wordt ook steeds erger🦋🦉🦋
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3483
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Europese boomkikker (Hyla arborea)

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ja, geweldige beessies zijn dat :)
Gebruikersavatar
Mieks21
Berichten: 390
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:00

Boomkikkers

Bericht door Mieks21 »

Ik heb het geluk dat de boomkikkers hier in de buurt voorkomen.
IMG_20210510_103726_991.jpg
Bijlagen
IMG_20210510_103726_847.jpg
FB_IMG_1620635641944.jpg
Vogelgek en de vlinderkoorts wordt ook steeds erger🦋🦉🦋
Gebruikersavatar
Mieks21
Berichten: 390
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:00

Re: Boomkikkers

Bericht door Mieks21 »

Ik sprak iemand daar en die vertelde dat er vorig jaar mensen van een fotoclub geweest waren geweest die zelfs snoeischaren hadden om takjes weg te kunnen knippen. Alles voor t beste kiekje😮🙄. En er zijn mensen geweest die kikkers weg hebben gehaald om ze thuis te kunnen houden. Dit zijn geen normale kikkers dus moet veel lastiger zijn/ niet te doen zijn. Maar mensen hebben de kikkers aangeraakt. Hierdoor is er bij de kikkers een schimmelziekte/infectie of zo gekomen die overdraagbaar is bij andere kikkers. Dus het was nog maar afwachten of ze terug zouden komen. Gelukkig was dit wel zo. Maar sommige mensen hebben t echt niet begrepen. Heel jammer 😔
Vogelgek en de vlinderkoorts wordt ook steeds erger🦋🦉🦋
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3483
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Boomkikkers

Bericht door MikoNumeroDuo »

Klopt inderdaad Mieke, de populatie daar is momenteel aangetast door het Ranavirus. Het probleem daarvan is dat daardoor de populatie hoogstwaarschijnlijk uit zal sterven. Adult-dieren die worden aangetast door het Ranavirus kunnen eraan doodgaan, sommige overleven. Er zijn ook dieren die het virus wél bij zich dragen maar er niet ziek van worden. Als het in het water zit... krijg je het nagenoeg niet weg. Tenzij de poel langdurig geheel droog valt. Maar dan moet de poel qua amfibieën en vissen (die kunnen ook drager zijn en last hebben van het Ranavirus) wel leeg zijn. Want de dieren die wél drager zijn maar er niet ziek van worden... zorgen dan continu dat het water weer besmet wordt. Waarom sterft de polulatie dan uiteindelijk uit ? Omdat het daar maar een hele kleine populatie is op een heel klein plekje. En al zijn er adulten die er tegen kunnen en/of genezen... wanneer zij (met eventueel niet besmette dieren) paren en eitjes afzetten... komen de eitjes terecht in datzelfde water. En de sterfte onder amfibie-larven is nagenoeg 100 %. Dat kan zo'n kleine populatie niet aan. Los daarvan kun je met de paar dieren die resteren dan ook nog een dna-inteeltprobleem krijgen.

Kortom, dé reden waarom ik bij het betreden van een ander gebied dan het mijne, altijd m'n schoenen, kleding als waadpak en veldmateriaal (zoals bijv. RAVON-schepnet en cuvet) ontsmet. En als ik uit dat gebied ga opnieuw. En voordat ik weer m'n eigen monitorgebied in ga, nógmaals de boel ontsmetten !!
Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Europese boomkikker - Hyla arborea

Bericht door Bart H »

Zonhoven (B) september 2021
Bijlagen
sized_DSC_1105.JPG
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16090
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Europese boomkikker - Hyla arborea

Bericht door Bart »

Fraai erop, Bart en Mieke!
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3483
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Europese boomkikker - Hyla arborea

Bericht door MikoNumeroDuo »

9 Mei 2015, Aamsveen. Mijn first-ever ontmoeting met een boomkikker, Mán, wat was ik superblij ! 😁😁😁
FB_IMG_1632410641531.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Kikkers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten