Gewone pad - Bufo bufo

Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Gewone pad - Bufo bufo

Bericht door Bart H »

De pad heeft gifklieren achteraan het hoofd die een gif kunnen afscheiden wat voor huid-irritatie kan zorgen.
Ogen zijn spleetvormig horizontaal en de iris is oranje, goudkleurig.
Zwemvliezen ontbreken tussen de tenen van de voorpoten; de slijmklieren over hun rug en lijf zijn wratachtig.
Foto genomen in natuurgebied Gerheserbossen te Ham (B)
Bijlagen
sized_Gewone pad.JPG
sized_DSC_0094.JPG
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door Bart »

Mooi dat blauwachtige eitjessnoer.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door MikoNumeroDuo »

Padden... ik vind het echt geweldige dieren. Heb ze in m'n tuin, heb ze in m'n monitorgebied, kom ze elders ook wel tegen... Ik wordt ook altijd blij als ik ergens een padje hoor roepen, in de hoop een partner aan te trekken.
Dit jaar (2021) in m'n monitorgebied echt een geweldig aantal padden (zowel los als in amplex) aangetroffen, ook erg veel eisnoeren. In de 5 jaren dat ik het gebied nu monitor heb ik er nog nooit zoveel gezien.
Gewone pad 01.jpg
Gewone pad 02.jpg
Gewone pad 03.jpg
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door Bart »

Leuk die toename!
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door MikoNumeroDuo »

Klopt Bart :-)

Maar het kan ook anders. Een maatje van me monitort een gebied in Friesland. Waar een aantal jaren geleden nog duizenden padden werden overgezet in het paddentrek-seizoen, waren het er dit jaar maar een paar honderd, als hij dat al redt. Daar dus een drastische afname.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door MikoNumeroDuo »

Bij de Bufo marinus plaatse ik al een opmerking over gifklieren en afweerreactie. Dit doet de Gewone pad ook, al is het gif een stuk minder sterk dan dat van de reuzenpad.
Dat is op de foto hieronder goed zichtbaar. We vonden het dier in 2019 in Frankrijk, op een van de berghellingen bij Mont Dore.
Gewone pad 07.JPG
De reden van al het schuim deed ons al het een en ander vermoeden en werd ook al snel bevestigd...
Gewone pad 07b.JPG
Het dier was gepakt door een zeker wel 1.30 m. lange ringslang (nog nooit heb ik zulke grote exemplaren gezien als daar) en had dus als afweerreactie z'n gifklieren laten werken. Of dit de ringslang deed besluiten om de pad weer uit te spugen, of dat de ringslang dit had gedaan omdat wij te dicht in de buurt kwamen en de slang weg wilde vluchten (dat gaat nu eenmaal beter zonder een bek vol pad) weet ik niet. Maar feit is wel dat we er een geweldige waarneming (nu ja, eigenlijk twee) bij hadden ! :D

Oh ja... als aanvulling op bovenstaande foto's.... wanneer je zuidelijker in Europa komt, vanaf midden Frankrijk ongeveer, dan heb je kans dat je een andere pad tegenkomt dan onze eigen Gewone pad. De in die regio dan "Gewone pad" is een ondersoort van de onze, namelijk Bufo (bufo) spinosus. Ze lijken enorm veel op elkaar, maar toch is er een duidelijk verschil. Bij het bovenstaande dier kijk je achter de kop naar de twee gifklieren (aan beide zijkanten een). Die lopen bij dit dier gelijk aan elkaar, parallel. Wat het dus een Bufo bufo maakt. Wanneer deze twee klieren niet evenwijdig lopen, maar schuin staan (aan de voorkant wat dichter bij elkaar dan aan de achterkant) dan heb je te maken met Bufo spinosus, de "Zuidelijke gewone pad".
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door MikoNumeroDuo »

Er stond ook al een afbeelding met eisnoer(en) in dit topic. Dan zal ik het ook maar aanvullen met foto's van de paring :)
Gewone pad 05.jpg
Gewone pad 06.jpg
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door Bart »

Spectaculaire slang-pad-waarneming. :thumbup:
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15835
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door Bart »

Hoeksche Waard, 11-2019
Bijlagen
76714134_738674566637536_1364643008384860160_n.jpg
76787123_738557093315950_4578127635057475584_n.jpg
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3390
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Gewone pad ( Bufo bufo )

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ha, Asfaltpadden. Ook altijd een goed teken, dat betekent dat er jongen gemaakt gaan worden (of dat het net gedaan is). Alleen jammer dat er geregeld dieren worden platgereden. Gelukkig zijn er mensen/werkgroepen die ze helpen. Bij Padden.nu kun je daar bijv. meer info over vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Padden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten