Sluipvliegen algemeen

Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16210
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bart »

Dit topic is bedoeld voor algemene info over sluipvliegen.
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2983
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bert de Ruiter »

De Sluipvliegen (Tachinidae) zijn een familie van middelgrote tot zeer grote vliegen en vormen een aparte familie binnen de orde der Diptera (Vliegen & Muggen).
Van deze familie zijn in Nederland 347 soorten waargenomen, waarvan zich 333 soorten in ons land gevestigd hebben. Wereldwijd zijn er bijna 10.000 soorten
beschreven van deze familie, dus in Nederland hebben we slechts een bescheiden vertegenwoordiging.

De Sluipvliegen zijn onderling heel verschillend qua uiterlijk. Sommige soorten lijken op gewone huisvliegen, daar waar anderen weer meer op zweefvliegen lijken.
Veelal zijn sluipvliegen herkenbaar aan het feit dat ze veel borstelharen hebben, met name op het achterlijf, maar er komen ook vrijwel kale soorten voor en soorten
die wollig behaard zijn. Een mooi voorbeeld van dit laatste is wel de Stekelsluipvlieg (Tachina grossa: viewtopic.php?t=3043)

Sluipvliegen parasiteren op andere insecten. Ze worden ook wel parasietvliegen of rupsenvliegen genoemd. Dit laatste vanwege het feit, dat veel soorten een
voorkeur hebben voor rupsen als gastheer.

Sommige sluipvliegen leggen hun eitjes in de buurt van een mogelijke gastheer. Ze leggen bijvoorbeeld minuscule eitjes op bladeren in de buurt van een rups en
als deze rups de bladeren op eet, dan krijgt hij ook deze eitjes binnen. Als de eitjes uitkomen, dan ontwikkelen de larven zich binnenin de rups en eten deze
van binnenuit leeg.
De Stekelsluipvlieg daarentegen legt haar eitjes rechtstreeks op een gastheer en heeft daarbij voorkeur voor harige rupsen, zoals bijvoorbeeld de rups van een
Veelvraat of een Hageheld. De eitjes komen direct uit en de larven boren zich naar binnen in hun gastheer.

Eenmaal volwassen zijn Sluipvliegen overtuigd vegetariër en voeden zich met o.a. honigdauw en nectar.

Sluipvliegen bewijzen ook hun nut in de land- en tuinbouw, alwaar ze worden ingezet als biologisch bestrijdingsmiddel tegen andere schadelijke insecten.

(In de bijlage nog foto's van een Tachina fera/magnicornis met duidelijk zichtbare borstelharen en een rups van een Veelvraat, welke doorboort is door een aantal larven.)
Bijlagen
Tachina fera/magnicornis
Tachina fera/magnicornis
Rups van de Veelvraat
Rups van de Veelvraat
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2983
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bert de Ruiter »

Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16210
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bart »

Goed bezig, Bert.
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door MikoNumeroDuo »

Bert, jij weet duidelijk veel meer van (sluip)vliegen dan ik....
Mei 2015, Texel. Ik zat op een bielzenbalkje langs de tent liep en daar viel m'n oog op een rups die een stukje zand overstak. Ik zag iets raars wittigs aan de zijkant van het lijf. Toen ik het dier opppakte.... zie de foto's.
Gezien jouw beschrijving hierboven... is dat dan ook een sluipvlieglarve ? Kan er dan, gezien de gastheer (rups Kleine beer) ook een specifieke soort aan gekoppeld worden ?

Alvast dank,

Mike
Canon PowerShot A710 IS 3072x2304_116363b Larve sluipvlieg op Kleine beer-rups.jpg
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door MikoNumeroDuo »

Oh ja, de larve heb ik even "aan de kant" gelegd. De dag erna lag er een pop (ong. 8 mm lengte) in het zand.
Canon PowerShot A710 IS 3072x2304_116904 Pop sluipvlieg.jpg
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2983
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bert de Ruiter »

Goedemorgen Mike,

Helaas weet ik niet zoveel over Sluipvliegen. Mij kennis komt uit boekjes. Voor mijn eigen website lees ik mij altijd in over een insecten familie,
met als doel om een verhaaltje toe te voegen aan de betreffende webpagina.

Wel weet ik, dat Sluipvliegen niet de enige insecten familie is die parasiteren op rupsen. Sluipwespen doen dit ook en misschien zijn het er wel meer.

Ik kan je dus helaas niet verder helpen. Wel een mooie waarneming trouwens van die kleine beer.

Groetjes
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ok, no problem. Niet geschoten is altijd mis. Was inderdaad een errug leuke waarneming :-)
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2983
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bert de Ruiter »

Tachinid Recording Scheme

https://tachinidae.myspecies.info/

Engelstalige website met veel info over sluipvliegen.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16210
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Sluipvliegen algemeen

Bericht door Bart »

:saluut:
Plaats reactie

Terug naar “Sluipvliegen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten