natuurlijke knutsel ideeën

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

natuurlijke knutsel ideeën

Bericht door P. Kok-den Boer »

knutsel4.jpg
Drie natuurlijke knutsel ideeën, veel plezier ermee!

HOMMELHOTEL
Hommels overwinteren door een winterslaap. Als het te koud wordt, zoeken ze een plekje om zich te verstoppen en slapen dan tot het weer warmer wordt. Met onze mooie, moderne gebouwen en enorme opruimwoede vinden ze steeds minder plekjes om te overwinteren dus wil ik je graag instructies geven om er zelf één te maken.
Het begint met een stenen bloempot. Zo een met een gat in de bodem. Het mag best een flinke pot zijn. Je wilt hem namelijk vullen en dan op de kop, ergens in een hoekje van je tuin, tussen de planten in de grond duwen. Goed met de rand in de grond duwen zodat hij stevig staat. En dan laten staan en hopen dat hij gebruikt wordt.
De vulling bestaat uit 2 gedeeltes. Eerst een beetje mos tegen het gat en daaronder een heleboel stro.
De buitenkant van de pot zou eventueel nog opgeleukt kunnen worden met verf of stiften. Dat maakt voor de hommels niet uit. Zolang de binnenkant, maar ongemoeid blijft. Zij lekker slapen en jij je goeie daad weer gedaan. Zo makkelijk! Wel laten staan dan ook he.....niet meer aankomen. 😉😁


VETBOLLEN VOOR VOGELS
knutsel1.jpg
Al een aantal jaar maak ik de vetbollen voor de vogeltjes zelf. Ik heb standaard een vogelzaden mix in huis waar ik de tuinvogels regelmatig mee bijvoer. Gewoon gekocht bij een dierenwinkel. Niks bijzonders.
Het vet wat je nodig hebt om de bol bij elkaar te houden is gewoon frituurvet. Van die ongezonde die hard wordt als het afkoelt. De goedkoopste die je in de supermarkt kan vinden is prima. En neem ook gelijk een rits papieren bekertjes mee want die heb je ook nodig.
Ik heb dan ook altijd nog een pot pindakaas (100% pinda's met stukjes 🤪) en een paar zakken gemengde noten of walnoten of wat je toevallig hebt liggen. Het is maar opvulling. En dan in elkaar zetten.
Pan op het vuur. De verhouding hoort 1-op-1 te zijn dus één kilo vet is ook één kilo zaad. Maar dan dus nog een beetje extra toevoegingen.
Smelt het vet in een pan, schep en roer de pindakaas erdoor, voeg het zaad toe en roer nog meer. Neem pan van het vuur, zet bekertjes op een dienblad en vul ze met een soeplepel of iets dergelijks met dit mengsel tot iets onder de rand.
Je zult zien dat het zaad naar beneden zakt en er een laag vet bovenop blijft. Hier verdeel je de grotere noten uit de zak gemengde noten over (of halve gekraakte walnoten) en duwt ze er een beetje in. Laat de bekertjes een paar keer met hun bodem op de tafel tikken om luchtbellen eruit te tikken en dan in de schuur afkoelen en uitharden.
Nu zit er vaak als je van die bolletjes koopt, zo'n groen netje omheen en daar is nogal wat over te doen geweest. Zouden gaan zwerven als afval, dieren zouden erin verstrikt kunnen raken, kortom die netjes zijn niet wenselijk in je tuin dus heb ik dat in mijn tuin opgelost door een aantal gardes (handmixers uit de keuken!) op te hangen. Dat zijn nu mijn vetbollenhouders. Werkt fantastisch! En staat nog grappig ook.
Eenmaal hard geworden tik je de vetbol zo uit het bekertje en schuif je tussen de draden van de garde. Het bekertje is klaar voor de volgende ronde.
Ik heb verschillende vetbollen hangen, maar deze is bij de koolmeesjes hier, duidelijk favoriet. Leuk om te doen, leuk om naar te kijken. Veel plezier!
knutsel2.jpg
PLANT EEN DENNENAPPEL
Na een wandeling in het bos, heb je misschien wel eens dennenappel meegenomen. Officieel mag het niet maar zolang het er maar één is zal niemand daar (hopelijk) een probleem van maken.
Mijn opa heeft me vroeger geleerd dat je met dennenappels het weer kunt voorspellen. Ze reageren op regen. Is het nat dan gaan ze dicht en drogen ze op dan gaan ze open.
Als je de volgende keer dat je zo'n dennenappel thuisbrengt, een potje aarde neerzet en de dennenappel er bovenop legt. Klein beetje aanduwen. Af en toe een heel klein beetje water erdoor laten druppelen en je zult verbaasd staan van hoe schattig er een nieuw dennenboompje uit zal groeien. Heb je zomaar een stukje bos in huis! Staat nog gezellig ook.
knutsel3.jpg

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16109
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: natuurlijke knutsel ideeën

Bericht door Bart »

Leuke ideeën en leuk gebracht. 👊
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten