Zonnebloem

Plaats reactie
P. Kok-den Boer
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2021, 16:25

Zonnebloem

Bericht door P. Kok-den Boer »

zonnebloem1.jpg
Hallo, ik ben een zonnebloem

Ik ben een hele grote, vrolijke noot die iedere tuin kan opleuken. Ik ben makkelijk, handig, lekker en mooi. Er zijn wedstrijden in wie mij het allergrootst kan laten groeien. Ieder jaar weer opnieuw. De allergrootste zonnebloem ooit gemeten was vijf en een halve meter hoog. Ik sta niet alleen heel vrolijk en gezellig, maar ik heb nog veel meer toepassingen voor mens en dier. Ik zou graag eens een boekje over mezelf, de Zonnebloem, opendoen. Heb je even tijd?
zonnebloem2.jpg

Oorsprong

Om te beginnen kom ik, de zonnebloem, oorspronkelijk uit Amerika maar, ik ben hier al zo lang dat ik volledig lijk te zijn ingeburgerd. Er zijn inmiddels ook heel veel soorten Zonnebloemen. Vaak gekweekt met een bepaald doel voor ogen. Een andere kleur, meerdere bloemen op één stengel, klein blijvende zonnebloemen, hangende hoofdjes en zelfs zonnebloemen die geen zaad meer maken. En ik? Ik ben de gewone ouderwetse huis, tuin en keuken zonnebloem. Aangenaam!

Familie

Wij zijn allemaal lid van de composieten familie. Dat is een heel grote familie waar ook de paardenbloem, de madelief, Camille, verschillende distels, Jacob kruiskruid, Sint-janskruid, boerenwormkruid, kaal knopkruid en nog heel veel andere bijhoren. Wat alle planten in deze familie gemeen hebben is dat de grote bloemkop eigenlijk een verzameling van heel veel, hele kleine bloemetjes bij elkaar is. Zo ook bij mij, de Zonnebloem.
zonnebloem3.jpg

Mijn naam

Mijn bloem lijkt op een zonnetje en je zou denken dat ik daar mijn naam aan te danken heb maar er is nog iets. Een trucje wat ik kan. Waardoor ik de eretitel zonnebloem met trots mag dragen. Ik wijs je namelijk met mijn bloemen precies de verschillende windrichtingen aan. Het begint met mijn dichte knop die heel de dag met de zon meedraait. Die is namelijk flexibel op zijn stengel. Van 's morgens als de zon opkomt in het oosten, tot 's avonds naar het westen waar de zon weer onder gaat. Aan het einde van de dag, draait die kop dan weer naar het oosten terug in afwachting van de volgende zonsopkomst, de volgende dag. Als mijn bloem eenmaal open is gegaan, verhard mijn stengel en blijft mijn bloem voor altijd op het oosten gericht. Bijzonder he? 


Insectensnack

Zoals ik al zei, is mijn bloem dus eigenlijk een heleboel kleine bloemetjes bij elkaar in één grote bloemkop. Er zit nectar en stuifmeel in elk bloemetje voor de hommel, bij of vlinder om van te komen snoepen. En dat doen ze dan ook. Ik word gelukkig graag en druk bezocht door vele verschillende insecten. 
zonnebloem4.jpg
De zaden

Ondertussen wordt onder de bloemetjes de zaadjes gevormd. Als mijn bloemkop uitgebloeid is, hoef je er maar met je hand over te wrijven om de bloemetjes eraf te laten vallen en de zaadjes zichtbaar te maken. Er kunnen wel honderden zaden uit één bloemkop komen. Pas op het allerlaatst voeg ik de olie aan de zaadjes toe waardoor die enorme kop uiteindelijk gaat hangen van al het extra gewicht. Ook hierom is het raadzaam om de bloemkop zo lang mogelijk aan de plant te laten zitten. Pas als de achterkant van de bloem wit gelig wordt, is het tijd de kop te oogsten. Als je dat zou willen natuurlijk. Ook als je hem eraan laat hangen heeft het de komende tijd nog veel meerwaarde voor de omgeving.
zonnebloem5.jpg
Goeie buren

Ik ben in verschillende stadia op verschillende manieren voedzaam of behulpzaam voor anderen in mijn omgeving. Dat begint al met waar ik mag groeien want los van dat ik de zon graag zie opkomen kan ik je vertellen dat pompoen, cannabis en maisplanten flink voordeel hebben aan mijn gezelschap tijdens het groeien. Omdat ik bijvoorbeeld insecten bij ze weglok of de wind voor ze opvang. Terwijl dat aardappelen juist nadeel hebben aan mijn aanwezigheid. Die belemmer ik in hun groei en ik zou ze zelfs ontvankelijker maken voor ziektes. 
zonnebloem6.jpg

Als je ruimtegebrek in je tuin hebt, zou je mij ook als bonenstaak kunnen gebruiken. Ik groei van april tot oktober en ben beresterk dus kan ik die paar klimbonen prima dragen. Dat ziet er nog grappig uit ook. 


Iedereen eet mee

Mijn gele bloemblaadjes zijn een uitnodiging voor insecten om zich tussen te verschuilen terwijl mijn bloemetjes de bestuivers bedienen. Het groene blad wat aan mij groeit kan als voer aan grazers gegeven worden en kleine vogeltjes en muizen eten graag wat van mijn zaden terwijl ze aan het rijpen zijn. 

Mensen vinden mijn zaden ook wel lekker geloof ik. Vroeger werden ze in olie gebakken en in zout gehuld voor kinderen om te snoepen. In sommige landen wordt dit trouwens nog steeds gedaan. Maar meer en meer worden mijn zaden gepeld en verwerkt in broden en salades. Superfood!

Ook worden mijn zaden geperst voor de olie die erin zit waar dan weer van alles mee gebakken of zelfs gefrituurd kan worden. Ik ben bijvoorbeeld nodig om margarine te maken. Zelfs mijn bloemkop zelf schijnt tegenwoordig gebakken of gestoomd gegeten te worden. 

Kippen vinden mijn bloemkoppen en zaden trouwens ook erg lekker. Ze gaan er meer of beter eieren van leggen en het heeft zelfs invloed op de kleur van de dooier.
zonnebloem7.jpg
Cirkeltje weer rond

Veel soorten gemengd vogelvoer bevatten ook mijn zonnebloempitten. En ze eten ze graag. Maar 1 zo'n zaadje he, dat maakt in het voorjaar met een beetje geluk ook gewoon weer een hele nieuwe grote zonnebloem om het verhaal weer van voor af aan mee te beginnen. 

Ik snap eigenlijk niet waarom niet iedereen een paar zonnebloemen in zijn tuin heeft staan. Is toch gezellig? En staat nog lekker vrolijk ook. En vele andere in de omgeving hebben er voordeel aan. Al was het alleen maar voor de eventuele wietplanten van een buurman haha.


Was getekend, je lange lummel de zonnebloem. 
zonnebloem8.jpg

Bron: Uit de pen gevallen
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15854
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Zonnebloem

Bericht door Bart »

Geweldig blog. 👊
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast