Lepelaars en meer

Plaats reactie
Corry Hage
Berichten: 83
Lid geworden op: 12 feb 2022, 16:03

Lepelaars en meer

Bericht door Corry Hage »

Wat een luxe, ik heb opeens een nieuwe ecooter, ja, ik schrijf het goed, zo heet dat electrisch ding nu eenmaal, maar ik zeg gewoon scooter hoor..
Daar had ik al járen zin in, maar op één of andere manier is het er nooit van gekomen..
Had ik het maar veel eerder gedaan, als ik een rondje ging fietsen in de natuur en je opeens iets leuks zag was het met de fiets altijd stoppen, afstappen, foto nemen en weer opstappen, dat lijkt heel gemakkelijk maar als je dit soms twintig keer doet met twee vrij zware camera's wordt het soms best lastig en vermoeiend..
Nu met de ecooter (electrisch) horen de dieren mij als eerste al niet aankomen wat al super is voor een (amateur) fotograaf, en ik hoef nu niet meer af te stappen, kan zo mijn camera pakken, foto's maken en weer verder gaan zónder af te stappen, wat een oneindige luxe is dat..
Maar dat wil niet zeggen dat ze je niet zien, zodra je stopt zijn alle dieren alert, als ze je zien dan..
Maar ik merkte vanavond dat een ree mij niet hoorde op die stille ecooter, en dat was leuk, want toen kon ik hem op de foto zetten..
Er waren lepelaars op de Hellegatsplaten, ik maakte daar een filmpje van, best leuk als je ze met die lange snavels ziet poetsen aan elkaars veren. volgt nog..
Met hun lange onhandige snavel komen ze niet bij elk plekje, dus helpen ze elkaar een handje..
Ook doen ze dat om hun onderlinge band te versterken las ik op Internet, en ook dat een lepelaar zelfs 28 jaar kan worden..

Afbeelding

Verder las ik op Internet:
LEPELAARS JAGEN IN ZOET ÉN ZOUT WATER
Ga ik in Zeeland vogels kijken, dan zie ik soms lepelaars foerageren in de kreken van de Oosterschelde.
In het zoute water jagen ze op garnaaltjes, grondels, krabbetjes en andere waterdieren.
Maar ik kom ze dan ook tegen in de slootjes en ondiepe plassen in de polders.
En die zijn gevuld met zoet en brak water.
De lepelaar kan dus zowel in zoet als in zout water uit de voeten.

Afbeelding

DE LEPELAAR BROEDT OP ONBEREIKBARE PLEKKEN
Ik ken een paar plekken waar lepelaars broeden en dat zijn allemaal eilanden.
Eilanden begroeid met struiken en bomen.
En in die struiken en bomen maken de lepelaars hun nesten.
Soms broeden ze ook op de grond, maar dat is dan in een kwelder of ook op een eiland dat onbereikbaar is door roofdieren als de vos.

Wil je lepelaars zien broeden?
Ga dan eens naar Quackjeswater bij Hellevoetsluis.
In dit natuurgebied kun je van dichtbij de broedkolonie bekijken.
In de Blauwe Kamer bij Rhenen kan dat ook.
------------------
Tot zover Internet..
Verder verschillende foto's gemaakt van verschillende dieren, veel kneu's gezien (roodkleurige vogels), Fjordenpaarden met kalfjes, er zit weer een torenvalk te broeden in een daarvoor bestemde kast, enz..
Als mijn man 's morgens de vogels gaat voeren zitten er al heel wat musjes te wachten op het dak van ons tuinprieel, blijft leuk om te zien, en wat hebben we dit jaar veel jonge musjes, nog nooit zoveel gezien..
En o ja, ik blijf dagelijks ook fietsen hoor, puur voor de conditie..

Zie voor meer van mijn ervaringen: Natuurlijk Flakkee

Corry Hage
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15854
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Lepelaars en meer

Bericht door Bart »

Leuk verhaal en reuzehandig die stille ecooter. :)
Plaats reactie

Terug naar “Natuurblogs”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten