Fototips voor paddenstoelen

Voor tips en tops rondom fotografie
Gebruikersavatar
Bert de Ruiter
Superuser
Berichten: 2983
Lid geworden op: 17 aug 2021, 07:10
Locatie: Emmen, Drenthe
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bert de Ruiter »

Klinkt logisch. Daarbij is een paddestoel een statisch onderwerp, dus statief en een lange sluitertijd, plus 10 seconden zelfontspanner kan ook natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16246
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Ja, de uitdaging is zonder flitslicht de stoel er toch flitsend op te krijgen.
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Brigitte »

doe jullie best :lol:
Ik kan tijdens het fotograferen voor een aantal instellingen kiezen, zoals licht/donker, maar kan ook ook achteraf op mijn computer foto's bewerken. Als jullie het leuk vinden, er is een webinar over fotograferen van paddenstoelen geweest, ik heb daar nogal veel van opgestoken ondanks dat ik mijn foto's uitsluitend met mijn telefoon maak https://drive.google.com/file/d/1hIvZFF ... VLCEq/view
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16246
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Leuk, Brigitte, ga ik nog lekker voor zitten.
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Brigitte »

mooi weer ervoor :roll:
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16246
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Brigitte schreef: 10 mar 2023, 15:24 mooi weer ervoor :roll:
Jazeker, heb al een tijdje gezeten en interessant zeg.
Ronald morsink
Determinator paddenstoelen e.a. fungi
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 jul 2023, 22:39

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Ronald morsink »

Ik probeer mij altijd zo te positioneren dat de achtergrond achter de paddenstoel die ik probeer te fotograferen rustig is en vaak wat donkerder dan de paddenstoel zelf. Het kan niet altijd natuurlijk.
Verder is het spelen met de sluitertijd ook altijd leuk. Dan ga ik iets verder van de paddenstoel af staan/liggen en probeer alleen de paddenstoel erop te krijgen en de achtergrond niet, en soms juist weer ook de achtergrond scherp.
Dat levert vaak leuke foto's op die toch heel verschillend zijn.

Verder als ik hele kleine paddenstoeltjes vind op een tak, dan pak ik die tak voorzichtig op en zorg dat de achtergrond wat donkergroen is ( je kijkt dan met je gezicht en de camera naar een boom bijvoorbeeld. Hierdoor krijg je de paddenstoel heel mooi scherp en heb je een rustige achtergrond.

Dit kan allemaal zonder dat je de paddenstoel hoeft te plukken of beschadigen ;)

Groet, Ronald.
Bijlagen
Tonnetjesmycena..jpg
kwartet2.jpg
kleine stinkzwam.png
knotszwam.png
carolien173
Determinator paddenstoelen e.a. fungi
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2023, 17:57

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door carolien173 »

De laatste tijd zie je steeds vaker dat paddenstoelen gefotografeerd worden met een mobiele telefoon.
Bij paddenstoelen is een juiste kleurweergave van groot belang. Daarom is de cursus Paddenstoelenfotografie op Allesoverpaddenstoelen.nl nu uitgebreid met een hoofdstuk over fotograferen met je telefoon! Daarin worden alle functies op je telefoon besproken en wordt er uitgelegd hoe je de foto's op een juiste manier kunt bewerken. Zie https://www.allesoverpaddenstoelen.nl/A ... 9DemtWtPaY

Natuurlijk zijn er op deze site nog heel veel meer fototips en zelfs een mini-cursus paddenstoelenfotografie te vinden, zie https://www.allesoverpaddenstoelen.nl/index.html en klik dan in de linkerrij op "paddenstoelenfotografie"

Hartelijke groet Carolien
Henny
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mei 2021, 17:42

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Henny »

Al geruime tijd fotografeer ik paddenstoelen. Eenvoudig begonnen met "uit de hand en klaar". Maar ik wil(de) me steeds verbeteren door van alles uit te proberen. Ik maak gebruik van een Canon 80 D met een 100 mm. macrolens. Natuurlijk kan het ook met andere fotoapparatuur maar dan zullen de instellingen die ik hierna ga noemen anders zijn. Canon 70D en 90D zijn wel zo goed als gelijk.
Ik zie wel eens mensen plat op hun buik zien liggen bij het fotograferen van een paddenstoel. Dat doe ik niet. Ik gebruik een statief dat zo'n beetje gelijk met de grond kan worden opgesteld. Daarvoor heb ik een JOBY Gorillapod 3K Pro Kit aangeschaft. Een eerder door mij gebruikte goedkopere versie van zo'n JOBY bleek na drie maanden al een miskoop te zijn. Zo'n statief kun je in alle standen opstellen.
Als alternatief kan ook een rijstzak worden gebruikt om je camera op te leggen.
Mijn instellingen op de Canon 80D:
ISO standaard op 100. Diafragma variabel, afhankelijk van de achtergrond. Bij een "open" achtergrond, bijvoorbeeld lucht, een horizontaal gedeelte mos of gras, o.d. gebruik ik een laag diafragmagetal, bijvoorbeeld tussen 3 en 7, zo creëer ik een rustige, vage achtergrond.
Bij een "niet open" achtergrond zoals bijvoorbeeld een boomstam of een foto van bovenaf waarbij de bodem de achtergrond is kan een hoger diafragmagetal worden gebruikt, bijvoorbeeld 14 tot 20. Daarbij zijn alle delen van de paddenstoel mooi scherp.
De instelling van de sluitertijd gebruik ik dan om de foto van voldoende licht te voorzien (hoe langer de sluitertijd, hoe lichter de foto).
Verder gebruik ik de timer, deze stel ik in op 2 seconden. Een afstandsbediening kan natuurlijk ook.
Ook stel ik de spotmeting in en maak ik gebruik van de touch shutter. Door met mijn vinger op de gewenste plaats van het kantelbare scherm te tikken stelt de foto zich scherp precies op die plek.
Bij gebruik van een mobieltje of andere camera's zullen bovenstaande gegevens aangepast moeten worden, dat is een kwestie van zoeken en uitproberen. Hieronder nog enkele tips die altijd gelden.
Zorg er voor dat de foto zo "schoon" mogelijk is. Ik verwijder zoveel mogelijk blaadjes, takjes, grassprietjes, enz. zodat het onderwerp helemaal vrij staat. Dat doe ik meestal met mijn handen en vingers maar met een schaartje kan natuurlijk ook.
Zorg er in elk geval voor dat er geen grassprietjes o.d. tussen de lens en de paddenstoel staan!
Met een zaklampje is het mogelijk om de steel en de lamellen wat extra licht te geven.
Voor de determinatie is het vaak van groot belang om verschillende delen van de paddenstoel op de foto te zetten. De hoed, de steel, de lamellen of buisjes, enz. Behalve fotogegevens zijn ook andere gegevens belangrijk voor de determinatie zoals: onder welke boom (loof of naald) groeit de paddenstoel, welke bodem (klei, kalkhoudend, zand, humus, dood hout, enz.). Ook de geur en de smaak zijn vaak (mede)bepalend voor een soort.
Proeven kan geen kwaad, soms wel bitter of heel scherp van smaak.... gewoon weer uitspugen.
Vragen staat vrij. Veel succes!
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16246
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Fototips voor paddenstoelen

Bericht door Bart »

Hartelijk dank voor de interessante info.
Plaats reactie

Terug naar “Fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten