Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Gebruikersavatar
Danny VG
Superuser
Berichten: 925
Lid geworden op: 07 mar 2023, 16:13
Locatie: Lint, Prov. Antwerpen

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door Danny VG »

Op Beuk, nu nog klein.
Zuidrand Antwerpen, 14 07 2023
Bijlagen
Harslakzwam 230714-04 kopie.jpg
Harslakzwam 230714-03 kopie.jpg
Harslakzwam 230714-02 kopie.jpg
Harslakzwam 230714-01 kopie.jpg
Harslakzwam 230714-05 kopie.jpg
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door Brigitte »

Een Harslakzwam komt alleen voor op levende beuken en ziet er anders uit.
Ik denk aan een Tonderzwam, maar niet zeker.
Het is handig om in deze een expert te raadplegen.
carolien173
Determinator paddenstoelen e.a. fungi
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 feb 2023, 17:57

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door carolien173 »

Brigitte schreef: 30 jul 2023, 08:09 Een Harslakzwam komt alleen voor op levende beuken en ziet er anders uit.
Ik denk aan een Tonderzwam, maar niet zeker. Het is handig om in deze een expert te raadplegen.
Een Harslakzwam komt voornamelijk voor op Eik, maar kan ook op Beuk, Wilg en Populier voorkomen. Het beste is om over een paar weekjes nog eens te gaan kijken als dat lukt, aangezien deze nog erg jong zijn. Jonge Dikrandtonderzwam kan ik hier ook nog niet uitsluiten. Succes :thumbup:
Brigitte
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 dec 2022, 11:36

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door Brigitte »

carolien173 schreef: 30 jul 2023, 13:20
Brigitte schreef: 30 jul 2023, 08:09 Een Harslakzwam komt alleen voor op levende beuken en ziet er anders uit.
Ik denk aan een Tonderzwam, maar niet zeker. Het is handig om in deze een expert te raadplegen.
Een Harslakzwam komt voornamelijk voor op Eik, maar kan ook op Beuk, Wilg en Populier voorkomen. Het beste is om over een paar weekjes nog eens te gaan kijken als dat lukt, aangezien deze nog erg jong zijn. Jonge Dikrandtonderzwam kan ik hier ook nog niet uitsluiten. Succes :thumbup:
Ik zie het (en weet niet meer waar ik 'beuken' heb gelezen), hoe zie je het verschil met een Waslakzwam? ik heb er eentje op beuk gevonden en veronderstel dat het een Harslakzwam is
Ger van Ewijk
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 dec 2022, 23:53
Locatie: Oisterwijk

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door Ger van Ewijk »

Harslakzwam

De harslakzwam is een paddenstoel die groeit op bomen. Hij heeft een harde, leerachtige hoed en een witte, poreuze onderkant. De kleur van de hoed kan variëren van geel tot bruin. De harslakzwam heeft een sterke, harsachtige geur, vandaar zijn naam.
De harslakzwam is een saprofyt, wat betekent dat hij leeft van dood hout. Hij zorgt ervoor dat dood hout afgebroken wordt en weer opgenomen kan worden door de natuur. De harslakzwam is dus belangrijk voor het ecosysteem
De harslakzwam is een mooie en interessante paddenstoel. Hij is belangrijk voor het ecosysteem
Bijlagen
FB_IMG_1691256463081.jpg
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16328
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Harslakzwam - Ganoderma resinaceum

Bericht door Bart »

Mooi gebracht, Ger.
Plaats reactie

Terug naar “Buisjes- en gaatjeszwammen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten