Spinachtigen determineren

Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Spinachtigen determineren

Bericht door Bart »

Waar let je op bij het determineren van spinachtigen?
Siestheday
Determinator spinachtigen
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 nov 2021, 13:07

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door Siestheday »

Wil je spinnen herkennen op zicht dan kun je het beste een foto van de bovenkant maken van de spin. Als ik de vraag krijg wat voor spin het is heb ik hier het meest aan.
Natuurlijk let je op waar/hoe je de spin aantreft. Rennend, hangend in een web, onder een blaadje, achter schors etc. Vindplaats zegt vaak veel over de familie waar de spin uitkomt. Heb je de familie te pakken dan ben je al een heel eind.
Stand van de ogen, beharing/bestekeling van lijf en poten, kleuren en patronen, verhouding van poten tot lijf (lange/korte poten) spelen allemaal mee.
Jonge spinnen zijn vaak wat doorzichtiger en kunnen wat andere kleuren en patronen hebben.
De toptip is gewoon heel veel kijken en heel veel proberen!
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door Bart »

Interessant, David, soort web / manier van prooi vangen helpt me ook in determineren.
ThomasMoeyaert
Determinator spinachtigen
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jun 2023, 09:03

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door ThomasMoeyaert »

Zoals David al aangaf, is een topview een zeer goed begin!
Voor de meer gevorderde is een foto van de pedipalpen ('voelsprieten' van de mannetjes; eigenlijk monddelen) en de epigyne (geslachtskenmerk vrouwen op buikzijde) van groot belang. Elke spinnensoort heeft bij deze een andere bouw. En sommige soorten kunnen zelfs enkel op deze manier gedetermineerd worden ;)
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door Bart »

:thumbup:
Gebruikersavatar
Danny VG
Superuser
Berichten: 921
Lid geworden op: 07 mar 2023, 16:13
Locatie: Lint, Prov. Antwerpen

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door Danny VG »

:saluut:
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3533
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ja, 'tuurlijk.Maar eigenlijk zijn spinnen gewoon net zoiets als paddo's...krengen. Bij paddo's moet je een zwam is natuurlijk ook de omgeving/biotoop belangrijk en een duidelijke foto. Maar voor een zekere determinatie moet je ze vaak uitgraven, ruiken, proeven, beknijpen en/of doorsnijden ivm mogelijke verkleuring, sporen onder de microscoop bekijken... En spinnen... voor een zekere determinatie moeten geregeld de genitaliën/pedipalpen op de foto. Ook onder de microscoop en zo. Maar ja, dat vinden die wegloopspinnetjes nooit zomaar goed dus dan moet je ze doodmaken. Niet echt mijn ding dus ik blijf heel vaak met species zitten. Krengen dus. ;-)
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Spinachtigen determineren

Bericht door Bart »

Handige tool voor onderscheid tussen families:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Spinachtigen - Arachnida”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten