Libellen determineren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Libellen determineren

Bericht door Bart »

Waar let je op bij het determineren van libellen?
Gebruikersavatar
Jos
Determinator libellen
Berichten: 295
Lid geworden op: 21 mar 2021, 11:20
Locatie: Laakdal
Contacteer:

Re: Libellen determineren

Bericht door Jos »

Kleur van het lijf, ogen en/of poten.
Kenmerken aan de vleugels: hebben ze op een bepaalde plaats een kleurvlek, band over de vleugels en waar zit het pterostigma.
Welke segmenten zijn wel of niet gekleurd en met welke kleur.
Wel of geen hangsnor, zwarte of gestreepte poten bij de rode heidelibellen.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Libellen determineren

Bericht door Bart »

Helder, Jos en dan let ik nog op achterlijfaanhangsels, vliegtijd en leefgebied.
Gast

Re: Libellen determineren

Bericht door Gast »

Iets dat ik mij herinner, is een keer bij een korte libellencursus van de vlinderstichting, tijdens de bijbehorende excursie zagen we een nogal fletse juffer. Volgens mij was het een lantaarntje, maar de anderen wuifden dat weg. Maar de deskundige gaf mij gelijk. Voor mij extra leuk omdat een van de andere deelnemers mij had toegeroepen dat kleurenblinden dat helemaal niet kunnen zien. Alles bij elkaar heeft het wel meer nadelen dan voordelen hoor. Het is echt wel een handicap.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16243
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Libellen determineren

Bericht door Bart »

Gast schreef: 17 nov 2023, 14:23 Iets dat ik mij herinner, is een keer bij een korte libellencursus van de vlinderstichting, tijdens de bijbehorende excursie zagen we een nogal fletse juffer. Volgens mij was het een lantaarntje, maar de anderen wuifden dat weg. Maar de deskundige gaf mij gelijk. Voor mij extra leuk omdat een van de andere deelnemers mij had toegeroepen dat kleurenblinden dat helemaal niet kunnen zien.
Leuke post. :)
Plaats reactie

Terug naar “Echte libellen - Odonata”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten