Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Forum over natuurbeheer en gerelateerde wetgeving
Angelique
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 mar 2023, 10:25

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door Angelique »

Ik ben zeker voor de komst van de wolf.

Daarbij zou ik het wel fijn vinden als:
- dierenhouders beter geholpen worden (door de overheid) hun vee te beschermen.
- Goed kijken naar het afschotbeleid en in hoeverre de wolf bijdraagt aan het beheer van het wild. Teveel afschot van wild kan als gevolg hebben dat wolven eerder zich op vee richten.

Mijn enige waarneming in NL (was wel in Park de Hoge Veluwe)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16241
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door Bart »

Prachtige foto, Angelique en ik kan mij wel vinden in je bericht.
D.Rouwhorst

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door D.Rouwhorst »

De vraagstelling vind ik typerend voor het antropoceen en zeer egocentrisch. De moderne mens -Homo sapiens- is pas ongeveer 15000 jaar in Nederland en België. De wolf -Canis lupus- en vele andere levende wezens moeten zich toen dezelfde vraag gesteld hebben over de mens in Nederland en België. Zij waren er immers al lang voordat de mens hier ten tonele verscheen.

Wat mij betreft mag Homo sapiens stoppen met zichzelf het belangrijkste wezen op aarde te vinden. Zonder andere levende wezens waren wij überhaupt niet ontstaan, laat staan dat wij anno 2023 zonder ander leven kunnen voortbestaan. Alle wezens delen ecosysteem aarde en samen mogen we de soortenrijkdom vieren. Gezien Canis lupus een wetenschappelijk aangetoond positief effect heeft op biodiversiteit en Homo sapiens een evident negatief effect op de biodiversiteit stem ik voor Canis lupus want dan blijft de aarde misschien nog leefbaar voor toekomstige generaties levende wezens. Homo sapiens is momenteel te druk om de geldelijke rijkdom te vieren boven de soortenrijkdom, een gevaarlijke ontwikkeling voor de leefbaarheid van planeet aarde. Homo sapiens eet bovendien veel te veel schapen en ander vee en is nauwelijks in staat om te delen met andere wezens.

Kotom: de wolf was er al en de egocentrische vraagstelling over wat alleen mensen vinden van de wolf in Nederland en België vind ik weinig respectvol jegens al het leven op aarde.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16241
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door Bart »

Beste D. Rouwhorst,

Vanuit bijvoorbeeld boeren/veehouders gezien lijkt mij de openingsvraag terecht.
Je hebt echter een goed punt.
De mens is op tal van gebieden schadelijker voor onze natuur.
Frank
Superuser
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 nov 2021, 10:58

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door Frank »

Super blij met de wolf blij met alles wat hier in de verleden gewoon voorkwam dus de wolf zeker ook.
Plaats reactie

Terug naar “Natuurbeheer en wetgeving”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast