Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Forum over natuurbeheer en gerelateerde wetgeving
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15844
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Wat vind je van de wolf in Nederland en België?

Bericht door Bart »

Motivatie van je antwoord is erg welkom.
Gebruikersavatar
Mieks21
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 mar 2021, 20:00

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Mieks21 »

Tja lastig onderwerp. Hier thuis zijn we gek op wolven. Maar t is zo'n onderwerp waar je voor of tegen zou moeten zijn . Tenminste volgens sommigen. Maar ik vind het eigenlijk wel bijzonder dat ze hier weer lopen. Een paar jaar geleden is er een met kerst langs ons dorp gelopen. Een vrouwtje met een zender.
Vogelgek en de vlinderkoorts wordt ook steeds erger🦋🦉🦋
Ben Valstar
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 apr 2021, 09:36

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Ben Valstar »

Als ik schapenboer was, had ik mijn bedenkingen gehad. Als vlinderliefhebber ben ik wel blij met de wolf. Waar de wolf huist, komen minder herten. En dus krijgen meer kruiden de kans te gaan bloeien.
Met als gevolg weer meer kansen voor zeldzame vlinder soorten.
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15844
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Bart »

Interessante beredenering, Ben. :)
En boeiend, Mieke, die wolf zo dichtbij huis.

Misschien als het aantal wolven beperkt blijft en hiermee mogelijk ook voldoende voedsel voor hen is in de vrije natuur, dat we er allemaal van kunnen genieten.
Geerten
Superuser
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 mei 2021, 09:15

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Geerten »

Toen ik hoorde dat de wolf weer terug was in Nederland, was mijn eerste gevoel: 'Wow, gaaf, verrijkend, avontuurlijk...'. Ik snap dat het voor de boeren een drama is. Als er een mooi afgebakend wolventerritorium kan worden ontwikkeld voor de wolven - en genoeg voorlichting is voor de onwetende burgers - lijkt het me een verrijking. Daarnaast moeten de boeren en de kuddes goed worden beschermd uiteraard bijv. door middel van schrikdraad en waakhonden. Hopelijk ziet de overheid dat ook in en is er een potje om alle (on)kosten te dekken.
hansgartner
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2021, 09:11

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door hansgartner »

Een welkome aanvulling op de biodiversiteit in dit deel van Europa. Ook zal de fauna aan herten en zwijnen, reeën zich anders gaan inrichten.
Frank B
Determinator dagvlinders
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 mar 2021, 18:02

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Frank B »

Een aanvulling, samen met de goudjakhals.
vdgiessen
Superuser
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2021, 19:47

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door vdgiessen »

De afgelopen decennia heb ik meermalen in het Midden-Oosten wolven in het wild van zeer dichtbij meegemaakt. Heb meermalen met de ouders van slachtoffers van wolvenaanvallen in Israël en India gesproken en zie dat wat daar fout ging nu ook in Nederland gebeurd. Mijn euforie dat de wolf in Nederland is, is dan ook wat minder. Zeker denk ik dat er voor een klein aantal ruimte is, maar dan moet er echt beleid komen.

Het laatste rapport "De wolf terug in Nederland" (https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... R-2021.pdf) wat volgens de schrijvers een "… factfinding study brengt feitelijk en wetenschappelijk onderbouwd de laatste stand van zaken van de wolf in Nederland in beeld en is mede opgesteld ter ondersteuning voor het te vormen beleid van Rijk en provincies …" is zeer subjectief en eenzijdig en de aanbevelingen daarin zijn zeker niet aan te raden, tenzij men een menselijk leven minder acht dan een wolf. Niet alleen is het niet opgesteld volgens de wetenschappelijke normen (geen specifieke verwijzingen, maar slechts algemene), maar erger alleen die literatuur is aangehaald die pro-wolf is. Hierdoor is een ideologisch beeld geschetst waarin totaal de vele wolvenplagen en aanvallen worden genegeerd. Zelfs de drie aanvallen op mensen in Nederland van het afgelopen decennium worden niet genoemd en als ‘verwaarloos klein’ gezien.

De verwachting is, en die nu al deels is bewaarheid, dat de wolvenpopulatie op termijn zeer gevaarlijk kan worden als er geen minimale richtlijnen worden opgesteld. Nu al zien we dat wolven niet bang zijn voor mensen daar schapen in nabijheid van de herder zijn aangevallen, of dat ze (zoals Billy in Vlijmen) op slechts 50 m afstand van een kinderspeelplaats aanwezig zijn geweest. De internationale richtlijnen hoe om te gaan met wolven worden compleet genegeerd en zelfs als illegaal bestempeld. Internationale deskundigen die niet met het beleid van BIJ12 of Wolven in Nederland eens zijn worden gemarginaliseerd en gedemoniseerd, terwijl theoretici zonder enige praktijkervaring en die pro-wolf zijn als deskundigen worden afgeschilderd, ondanks dat sommigen zelfs nog nooit een wolf in het wild hebben gezien.

Het is afwachten hoe het zich allemaal zal gaan ontwikkelen, maar sinds de komst van de wolf ben ik begonnen om een boek te schrijven, waarvan al delen hier te vinden zijn: http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/page?250
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 15844
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Bart »

Interessant, JP én succes met je boek.
Koritsi19566

Re: Wat vind je van de wolf in Nederland?

Bericht door Koritsi19566 »

persoonlijk erg blij met de komst van deze top predator. We zullen in Nederland moeten leren leven met zijn komst. Het is goed voor het beheer van andere dierpopulaties en verrijkt ons land.
Plaats reactie

Terug naar “Natuurbeheer en wetgeving”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten