Schoraas - Ephoron virgo

Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3533
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Schoraas - Ephoron virgo

Bericht door MikoNumeroDuo »

Nachtvlinderen, omg. N'Gein aug. 2022. Komt er ineens een enorm vreemd en waanzinnig tof beessie op het licht. Met vleugels die kolibri-achtig als 'n waanzinnige heen en weer gaan. Een Schoraas ! Wat ontzéttend gaaf !! En ook nog eens best bijzonder !

Dit diertje is in Nederland namenlijk jarenlang uitgestorven geweest, maar in 1991 weer herontdekt. En als ik waarneming.nl bekijk, zoekend op periode 1991 - nu...zijn er 1156 gevalideerde waarnemingen. Gemiddeld 35 per jaar Maar even refererend naar "onze nachtvlindernacht"... daar is dit éne dier 12 x ingevoerd (door meerdere deelnemers en ook door een deelnemer op 3 verschillende tijdstippen). Oftewel... die 1156... daar zitten dubbeltellingen in. Laten er eens 800 waarnemingen zijn. Sinds 1991... dus in 33 jaar. Dat zijn dan gemiddeld 25 gevalideerde waarnemingen per jaar !! :o :) :D
IMG_1401-2 Schoraas (Ephoron virgo).jpg
IMG_1409-2 Schoraas (Ephoron virgo).JPG
Gebruikersavatar
Bart H
Algemene moderator
Berichten: 1179
Lid geworden op: 21 mar 2021, 15:14
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: Schoraas - Ephoron virgo

Bericht door Bart H »

Heel mooi hoor.
Doe jij het nachtvlinderen met eigen materiaal of van de organisatie ?
Ik ben nog steeds op zoek naar een deftige lamp :D
Gebruikersavatar
MikoNumeroDuo
Algemene moderator
Berichten: 3533
Lid geworden op: 02 apr 2021, 10:45

Re: Schoraas - Ephoron virgo

Bericht door MikoNumeroDuo »

Ik heb een aantal nachtvlinderende organisaties waar maatjes zitten. Dan wordt je een keer uitgenodigd. En maak je foto's. En die deel je (natuurlijk) met andere(n) deelnemers, alsmede de organisatie. Die ook gerust (vermeld svp wel even m'n naam erbij) gebruikt mogen worden door die anderen. En ja, dan wordt je een volgende keer opnieuw uitgenodigd... en weer... en.... .
Verder neem ik dus deel aan struinweekenden, bijvoorbeeld via Ravon maar ook georganiseerd door/met veldmaatjes. En ook dan is er vaak wel iemand met laken/licht of 'n led/lichtbak/emmer of zo aanwezig. Dus ook dan is het nachtvlinderen.
Kamperend zijn (toilet)gebouwen vaak ook een dankbare bron van nachtspul, zowel in het donker als overdag (diapauze, schuilende dieren). En dan kom ik natuurlijk ook soms toevallig nog wel eens ergens iets tegen, op visite bij vrienden/familie of tijdens een uitje of... .
Ik heb het idee om ook zelf met een lichtbak aan de slag te gaan, of samen met wat steunstangen van bijv. een ex-tent een eigen lakenopstelling te bouwen. En dan een 3e stang ervoor met een lichtbron. Maar dat zijn alleen nog maar vage plannen. Heb al wel een laken, die heb ik bij m'n overleden ma vandaan gehaald ;-)
Gebruikersavatar
Bart
Site Admin
Berichten: 16246
Lid geworden op: 20 mar 2021, 16:24
Contacteer:

Re: Schoraas - Ephoron virgo

Bericht door Bart »

Interessant aas.
Plaats reactie

Terug naar “Haften/eendagsvliegen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten