Paddenvlieg - Lucilia bufonivora
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Paddenvlieg - Lucilia bufonivora
De (Groene) Paddenvlieg parasiteert op vooral padden (maar soms ook andere amfibieën). De vlieg legt eitjes op voor de pad onbereikbare plaatsen, zoals vlak achter de voorpoten. Als de eitjes uitkomen kruipen de larven naar de kop en kruipen daar naar binnen. En dan vreten ze langzaam van binnenuit de kop leeg. Tegelijkertijd scheiden ze een stof uit die het gedrag van de pad verandert. In plaats van vooral nachtactief en overdag schuilend, tenzij bij somber en regenachtig weer, is de pad actief in de volle zon. De vliegenlarven kunnen zich dan makkelijker ontwikkelen.
De kop wordt van binnenuiit dus gewoon weggevreten en er ontstaan gaten bij de neusholtes, de mond... de ogen kunnen "inzakken" omdat het vlees eronder en eromheen wordt weggevroten... geen fijn gezicht.
Wanneer de pad zo goed als dood is zijn de vliegenlarven ook klaar om te verpoppen. Zij verlaten dus de pad en kruipen de grond in. Een aantal dagen later kruipen er dan nieuwe Paddenvliegen uit de grond en begint de cyclus weer opnieuw. Dit ingedroogde kadaver dat ik vond is duidelijk herkenbaar als Lucilia-slachtoffer.
- Bart H
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Paddenvlieg (Lucilia bufonivora)
Ik heb ook 1 x een pad gezien waarvan de neusgaten volledig weg waren en wist direct dat het de paddenvlieg was dat hier een slachtoffer gemaakt had.
Ik heb het wel niet over mijn hart gekregen en heb het diertje een snelle dood gegeven.
Ik heb het wel niet over mijn hart gekregen en heb het diertje een snelle dood gegeven.
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Tja... daar twijfel ik dus meestal over Bart. Ja, ik ben het ermee eens dat het voor de pad zeer zeker geen pretje is. Aan de andere kant, zo lethargisch als ze zijn... ze reageren bijna nergens meer op. In het water drijven ze en op basis van licht/donker komen ze nog wel wat in beweging. Ik heb er ook eens eentje in de volle zon op een graspad zien zitten, precies op dat uitgeharde uitgedroogde stukje in het midden dat het meest belopen was. Reageerde nergens op, zeer zeker niet op mij. Dus in hoeverre heeft de pad er dan nog last van ? Ik heb geen idee. En zo'n paddenvlieg... heeft natuurlijk ook recht op leven... Kortom, bij mij heerst vaak een wat dubbel gevoel.
Laten we hopen dat de padden er niet echt onder lijden. Het is geen pretje om te zien.

Gewone pad - Kampina, Brabant (08-2020)
Is dit het werk van de paddenvlieg óf een kapotte neus door de paardenvlieg?
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Paddenvlieg.
(en "Bruine pad" bestaat niet in NL, alleen maar Bruine kikker. Dit is gewone pad (Bufo bufo)
(en "Bruine pad" bestaat niet in NL, alleen maar Bruine kikker. Dit is gewone pad (Bufo bufo)

O tuurlijk, die bedoel ik én bedankt.MikoNumeroDuo schreef: ↑11 nov 2021, 18:37 Paddenvlieg.
(en "Bruine pad" bestaat niet in NL, alleen maar Bruine kikker. Dit is gewone pad (Bufo bufo)![]()
- MikoNumeroDuo
- Algemene moderator
Re: Paddenvlieg - Lucilia bufonivora
Juni 2018, in m'n N'Geinse monitorgebiedje. Altijd rot om tegen te komen.